• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical research of effective use of movies of mathematics on smart devices

Research Project

Project/Area Number 16K00993
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionKochi National College of Technology

Principal Investigator

TAKAGI Kazuhisa  高知工業高等専門学校, ソーシャルデザイン工学科, 准教授 (40249868)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords数学教育 / スマートデバイス / 動画 / MR(複合現実感) / 数学 / 動画教材 / スマートフォン / 科学教育
Outline of Final Research Achievements

Mobile phones are very popular for teenagers. In many cases they watch multimedia contents on internet such as photos and movies. Many of them are three-dimensional one, so I made many such movies of mathematics and let students watch them. They gladly watched movies by their own mobile phones. Most of them were strongly interested in mathematics.
In 2016 I made several movies about linear transformation.
In these movies I used short Javascript programs. The source codes are also available in the homepage. So students could try the programs by themselves. In 2017 I made movies about one-variable functions such as power functions and fractional functions. In 2018 I made movies about two-variable functions and explained how to calculate maximal value and minimal value of functions in these movies.Nowadays teenagers use smartphones not only for play but also for study. In 2018 I made several movies with recent technology MR(Mixed Reality), too.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

十代の若者にとって、スマートフォンは生活実需品であるが、近年、学習のために動画を視聴する高校生が急増している。インターネット上には数学の動画が多数あるが、そのほとんどは英語の音声であり、日本語で提供される無料のコンテンツは数学に関しては驚くほど少ない。
本研究で作成した動画は勤務校での授業で利用するだけでなく、インターネット上に公開されていて、高校生等、これから数学を学びたい人が自由に利用できる。日本でも、数学の重要性が広く社会に認識されるようになりつつある。本研究が契機となり、インターネット上に投稿される数学の動画が質、量ともに諸外国並みの水準まで増加してゆくことを望んでいる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] Movies and Dynamic Mathematical Objects on Trigonometry for Mobile Phones2017

    • Author(s)
      Kazuhisa TAKAGI
    • Journal Title

      International Journal of Social, Bihavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering

      Volume: Vol:11, No:4 Pages: 841-845

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 動画や動的オブジェクトを含む数学のCBT問題の試作2017

    • Author(s)
      高木和久
    • Journal Title

      高知高専学術紀要

      Volume: 62 Pages: 37-46

    • NAID

      40021135546

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 超準解析の世界観を動画で表現する試み2019

    • Author(s)
      高木和久
    • Organizer
      日本STEM教育学会2019年3月拡大研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 動画やプログラミングを活用した授業について2018

    • Author(s)
      高木和久
    • Organizer
      日本数学教育学会誌第100回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] プログラミングによるシミュレーションを活用して学ぶ授業の実践例について2018

    • Author(s)
      高木和久
    • Organizer
      教育システム情報学会第43回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「数学の動画×プログラミング」という新たな可能性について2018

    • Author(s)
      高木和久
    • Organizer
      日本STEM教育学会第1回年次大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Visualizing Math Inequalities by Paper Craft and MR2018

    • Author(s)
      Kazuhisa TAKAGI
    • Organizer
      ICETC(10th International Conference on Education Technology and Computers)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] タブレット端末での動画再生を活用した数学の授業について2018

    • Author(s)
      高木和久
    • Organizer
      第44回全日本教育工学研究協議会全国大会(川崎大会)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 動画とプログラムを活用した数学の授業について2018

    • Author(s)
      高木和久
    • Organizer
      教育システム情報学会研究報告vol.32, No.6
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Movies for Mobile Phone in which Virtual High School Students Teach Mathematics2017

    • Author(s)
      Kazuhisa TAKAGI
    • Organizer
      5th International Symposium on Education, Psychology and Society
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場(愛知県・名古屋市)
    • Year and Date
      2017-03-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 動画や動的オブジェクトを含む数学のCBT問題の試作2017

    • Author(s)
      高木和久
    • Organizer
      全国数学教育学会第44回研究発表会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 動的オブジェクトを活用した数学の授業について2017

    • Author(s)
      高木和久
    • Organizer
      日本数学教育学会誌第99回大会特集号
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 動く算額としてのタブレットの活用事例について2017

    • Author(s)
      高木和久
    • Organizer
      教育システム情報学会第42回全国大会講演論文集
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者のプログラミングのスキルを活かした数学の授業について2017

    • Author(s)
      高木和久
    • Organizer
      日本数学教育学会第50回秋期研究大会発表集録
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 動画や動的オブジェクトを含む数学のCBT問題の試作2016

    • Author(s)
      高木和久
    • Organizer
      教育システム情報学会2016年度第4回研究会
    • Place of Presentation
      近畿大学(大阪府・東大阪市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 「数学の動画×プログラミング」という新たな可能性について、日本STEM教育学会第1回年次大会

    • URL

      https://www.j-stem.jp/wp/wp-content/uploads/2018/10/R12.pdf

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 超準解析の世界観を動画で表現する試み、日本STEM教育学会2019年3月拡大研究会

    • URL

      https://www.j-stem.jp/wp/wp-content/uploads/2019/03/R13.pdf

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] プログラミングを取り入れた数学の動画教材

    • URL

      http://www.ge.kochi-ct.ac.jp/~ktakagi/

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi