• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a system that enables lesson in problem-solving type used pre-existing dataset, and verification of effects obtained by using its

Research Project

Project/Area Number 16K01007
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionGunma University

Principal Investigator

SATO Aya  群馬大学, 教育学部, 准教授 (00611245)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 栗原 淳一  群馬大学, 教育学部, 准教授 (90583922)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords生物教育 / データセット / 探究の過程 / 仮説検証 / 資料学習 / 理科教育 / 探究的な過程 / 探究的な活動 / 問題解決能力 / データベース / 仮説探求
Outline of Final Research Achievements

We presented the learning programs used dataset that students were able to learn along the process of inquiry (making of hypotheses, setting variables, analysing data, and discussing) in the learning contents of biology that are difficult to experiment. We created the data sets and lesson flow to learn about "the structure and function of flower" and "the body temperature of vertebrates" in junior high school, and "density effect" in high school. As results that conducted lessons using the developed learning program, we indicated that students could learn along the process of inquiry based on their view and discuss on a deeper insight through data analysis, and the ability to selecting variables and predicting results increased.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在、理科の学習においては、課題の把握、探究、解決という過程を通じて、子どもの資質・能力を育成することが求められている。本研究で提案した学習プログラムは、特に、課題の探究において、実験や観察が困難な学習内容であっても、仮説を設定する力や観察・実験の結果を処理する力を育むことをねらいとした授業を可能にするものである。本学習プログラムを用いた授業では、生徒にとっては実験や観察の技能に左右されず結果から一貫した考察を行うことができる、教師にとっては生徒の活動の結果を予想しやすい、という利点があり、既存のデータセットを利用することで、どこの学校でも、どの先生でも、同じように授業を行うことが可能である。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] データセットを用いた「結果の処理」の活動に焦点を当てた授業実践の分析と課題-中学校理科第2学年「脊椎動物の体温」を事例として2019

    • Author(s)
      佐藤綾、下平明徳、栗原淳一
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 36 Pages: 61-72

    • NAID

      120006605205

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Lesson for Testing Hypotheses Focused on Data Analyses in Lower Secondary School Science: Development of a Teaching Material for Learning Interaction between Plants and Pollinators2018

    • Author(s)
      佐藤 綾、堂囿 いくみ、栗原 淳一
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 42 Issue: 4 Pages: 429-438

    • DOI

      10.14935/jssej.42.429

    • NAID

      130007600837

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Improving Elementary School Students’ and New Teachers’ Problem-solving Abilities via Lessons in Testing Hypotheses Using a Data set: Report on a Biology Class in the Elementary School Teacher-training Course2017

    • Author(s)
      佐藤 綾、栗原 淳一
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 58 Issue: 2 Pages: 135-146

    • DOI

      10.11639/sjst.17017

    • NAID

      130006275247

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] バイオミメティクスを題材とした中学校理科における分野横断的授業2019

    • Author(s)
      下田崇人・佐藤綾
    • Organizer
      日本理科教育学会 第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 確率としてのメンデル遺伝の理解:大学生を対象とした実態調査2019

    • Author(s)
      佐藤綾
    • Organizer
      日本理科教育学会 第58回関東支部大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 生物分野におけるデータセットを用いた仮説検証型学習-植物と昆虫の相互作用を題材とした教材開発-2017

    • Author(s)
      佐藤綾・堂囿いくみ・栗原淳一
    • Organizer
      日本理科教育学会 第67回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成系大学生の問題解決能力を伸ばすための授業実践:データセットを用いた仮説検証型の授業を通して2016

    • Author(s)
      佐藤綾・栗原淳一
    • Organizer
      理科教育学会第55回関東支部大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学(埼玉県 さいたま市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi