• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International Comarison of Mint, STEM and STEAM Education Focused on Learning Process

Research Project

Project/Area Number 16K01014
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

Isobe Masataka  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (70736769)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山崎 貞登  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (40230396)
寺田 光宏  岐阜聖徳学園大学, 教育学部, 教授 (40514641)
野村 泰朗  埼玉大学, 教育学部, 准教授 (30312911)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords技術科教育 / STEM教育 / MINT教育 / STEAM教育 / 学習プロセス / 科学・情報技術 / Design教育 / 技術・情報教育 / 比較教育 / 科学教育
Outline of Final Research Achievements

The main purpose of this research is to pay attention to a learning process of “Mathematik, Informatik, Naturwissenschaften, Technik” education in German, “Science, Technology, Engineering, Mathematics” education in U.K. and “Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics” education in America to make the point of similarity and difference of each education from the angle of the comparative curriculum. It seems reasonable to suppose that it is important to consider the relation of each area according to the basic concept and context and plan for emphasization focusing on the specific area as well as putting each quality and ability in order.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究によるドイツ,英国,米国調査を通じて,科学・技術・工学・数学などの教科の連携を図る教材が複数開発されていることが分かった。また,2020年度から必修化されるプログラミング教育に関する教材も,STEM教育やSTEAM教育の一つとして英国や米国で重視されていた。このように,他国の開発された教材は,今後の我が国のSTEM教育を進める上での知見を提供していると考える。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 資質・能力育成を指向し文脈を基盤としたMINT教育の学習プロセス -ドイツ・キール大学IPN「NaWi造船所」を例として-2019

    • Author(s)
      寺田光宏・磯部征尊
    • Journal Title

      岐阜聖徳学園大学紀要教育学部編

      Volume: 58 Pages: 1-9

    • NAID

      120006624348

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] Current Points of Contention on Technology Education in the Next Revised National Curriculum in Japan2016

    • Author(s)
      Sadato Yamazaki, Masataka Isobe, Yasumasa Oomori and Tomohiro Ueno
    • Journal Title

      Creating contexts for learning in Technology Education

      Volume: 1 Pages: 276-283

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Curriculum Design and Evaluation for the Problem Solving Learning in Technology Education based on the concept of Engineering in England2019

    • Author(s)
      Masataka Isobe, Kunihiro Koide, Ayako Kondo, Noriko Kouyama, Chikahiko Yata and Tadashi Ohtani
    • Organizer
      The 13th International Conference on Technology Education in the Asia Pacific Region
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 資質・能力育成を指向し文脈を基盤したMINT教育の学習プロセス -ドイツ・キール大学IPN「NaWi造船所」を例として-2018

    • Author(s)
      寺田光宏・磯部征尊
    • Organizer
      平成29年度第10回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小・中・高等学校段階におけるSTEM教育に関する既存教科の動向 -日本とイギリスの比較を中心として-2018

    • Author(s)
      磯部征尊・谷田親彦・大谷忠
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会 信州大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] センシング技術を学びながら実感していくIoTを題材化した授業実践2018

    • Author(s)
      保坂恵・磯部征尊
    • Organizer
      日本産業技術教育学会 第61回全国大会(信州)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 技術・情報教育の教科化に着目した構成内容のデザイン -小学校でのプログラミング教育の実践を通じて-2017

    • Author(s)
      上野朝大,鈴木拓,磯部征尊,山崎貞登
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第60回全国大会(弘前)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校5,6年生におけるプログラミング教育の学習指導に関する研究 -2016~2017年度の実践を通じて-2017

    • Author(s)
      鈴木拓,上野朝大,磯部征尊,山崎貞登
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第60回全国大会(弘前)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] イングランドにおける技術・情報教育とSTEM教育に関する現地調査2017

    • Author(s)
      磯部征尊,藤田太郎,野村泰朗,寺田光宏,山崎貞登
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第60回全国大会(弘前)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミング的思考力を育むカリキュラムのデザイン ~2016年度の実践研究を通して~2017

    • Author(s)
      奥原裕二,大森康正,山崎貞登,上野朝大,鈴木拓,磯部征尊
    • Organizer
      第35回日本産業技術教育学会東海支部大会(静岡)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Current Points of Contention on Technology Education in the Next Revised National Curriculum in Japan2016

    • Author(s)
      Sadato Yamazaki, Masataka Isobe, Yasumasa Oomori and Tomohiro Ueno
    • Organizer
      The 9th Biennial International Conference on Technology Education Research
    • Place of Presentation
      University of South Australia, Adelaide City (Australia)
    • Year and Date
      2016-12-01
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校5,6年生におけるプログラミング教育に関する実践事例研究2016

    • Author(s)
      上野朝大・林田翔平・磯部征尊・大森康正・山崎貞登
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第59回全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学(京都府・京都市)
    • Year and Date
      2016-08-27
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] イングランドの教科「Design and Technology」における材料及び,他教科との連携に関する内容の検討2016

    • Author(s)
      磯部征尊
    • Organizer
      日本科学教育学会 課題研究テーマ「科学・技術に関わる教育の連携・協働 -材料・物質に関する教育内容と教育課程の視点から-」
    • Place of Presentation
      大分大学(大分県・大分市)
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] STEM教育の視点からのイングランド5~16歳まで一貫した教科「コンピューティング」の現地調査2016

    • Author(s)
      磯部征尊・寺田光宏・野村泰朗・藤田太郎・上野朝大・大森康正・山崎貞登
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Place of Presentation
      大分大学(大分県・大分市)
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミング教育における教育課程基準の検討と実践2016

    • Author(s)
      林田翔平・上野朝大・大森康正・山崎貞登・磯部征尊
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第34回東海支部大会
    • Place of Presentation
      三重大学(三重県・津市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi