• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research for conceptualizing an interdisciplinary notion of science literacy and creation of a platform for its realization

Research Project

Project/Area Number 16K01029
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionThe Open University of Japan

Principal Investigator

OHASHI Rie  放送大学, 教養学部, 准教授 (80337732)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 北原 和夫  国際基督教大学, 教養学部, 名誉教授 (20107692)
山田 栄三 (長崎栄三)  お茶の水女子大学, サイエンス&エデュケーションセンター, 研究協力員 (50141982)
千葉 和義  お茶の水女子大学, 基幹研究院, 教授 (70222130)
奈良 由美子  放送大学, 教養学部, 教授 (80294180)
工藤 充  大阪大学, COデザインセンター, 特任講師(常勤) (10775886)
星 元紀  お茶の水女子大学, サイエンス&エデュケーションセンター, 研究協力員 (20012411)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords科学リテラシー / 分野横断的 / 協働的 / 科学技術の智プロジェクト / 科学技術の智ラボラトリ / インタビュー / ワークショップ / ネットワーキング / 『科学技術の智』プロジェクト / サイエンスカフェ / ネットワーク / 「科学技術の智」プロジェクト / 科学教育
Outline of Final Research Achievements

One of the two aims of this research project, i.e., the creation of a platform for conceptualizing an interdisciplinary notion of science literacy, has been achieved by the establishment of “The Creative Laboratory for Science Literacy and Science Communication” in 2018. This is a voluntary organization headed by Kazuo KITAHARA for “creating knowledge and human network for theory and practice of science literacy.” Its main activities are conducted on the website (http://literacy.scri.co.jp/) maintained by Science Communication Research Institute.
The other aim of this research project, namely the conceptualization of an interdisciplinary notion of science literacy, has been sought through the 4 workshops conducted during the four-year research period. This aim will be continuously pursued through the activities of the above organization.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「科学技術の智ラボラトリ」の設立により、これまで日本で行われてきた科学リテラシーに関する様々な取り組みを一か所に集積することで散逸を防ぎ、後の参照に寄与することができると共に、現在行われている様々な科学リテラシーに関わる活動の情報を集約する態勢が整った。このことにより、本研究が「すべての成人が共有してほしい科学リテラシーの向上を図る」ために目的とした2点のうち「現代の日本社会における科学リテラシーとはどのようなものか、科学リテラシーの主体は誰か、科学リテラシーの涵養の手立ては何かなど、科学リテラシーについて様々な立場から多角的に議論できるプラットフォームを形成する」ことが具現化できたと考える。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (42 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (13 results) (of which Open Access: 9 results,  Peer Reviewed: 10 results) Presentation (23 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 2 results) Book (5 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Creating opportunities to discuss the nature of Japanese science communication2020

    • Author(s)
      Kudo, M. and Wood, M.
    • Journal Title

      Journal of Science Communication

      Volume: 19 Issue: 01 Pages: 1-5

    • DOI

      10.22323/2.19010602

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Oocyte Maturation in Starfish2020

    • Author(s)
      Chiba, K
    • Journal Title

      Cells

      Volume: 9 Issue: 2 Pages: 1-7

    • DOI

      10.3390/cells9020476

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 論文標題 教室ミュージアム海のめぐみをいただきます!展―海洋教育促進を目指した巡回展の開発と今後の展開―2020

    • Author(s)
      渡辺友美, 千葉和義
    • Journal Title

      展示学

      Volume: 59 Pages: 6-15

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] SGK phosphorylates Cdc25 and Myt1 to trigger cyclin B-Cdk1 activation at the meiotic G2/M transition2019

    • Author(s)
      Hiraoka, D., Hosoda, E., Chiba, K., and Kishimoto
    • Journal Title

      J Cell Biol.

      Volume: 218 Issue: 11 Pages: 3597-3611

    • DOI

      10.1083/jcb.201812122

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] SGK regulates pH increase and cyclin B-Cdk1 activation to resume meiosis in starfish ovarian oocytes.2019

    • Author(s)
      Hosoda, E., Hiraoka, D., Hirohashi, N., Omi, S., Kishimoto, T. and Chiba, K.
    • Journal Title

      J Cell Biol.

      Volume: 218 Issue: 11 Pages: 3612-3629

    • DOI

      10.1083/jcb.201812133

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校・中学校の国語科指導要領にみる学びの型:平成20年版と平成29年版の項目対応を踏まえて2019

    • Author(s)
      大橋理枝
    • Journal Title

      放送大学研究年報

      Volume: 36 Pages: 113-126

    • NAID

      40021893762

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Action research for improving the risk literacy of university students: Focusing on the effectiveness of risk communication using Crossroad game2018

    • Author(s)
      Yumiko NARA
    • Journal Title

      Procedia Computer Science

      Volume: 126 Pages: 2219-2227

    • DOI

      10.1016/j.procs.2018.07.227

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 平成29年度(第65回)中国・四国地区大学教育研究会基調講演 世界の認識と世界への関与-大学教育の分野別質保証における教養教育の役割-2018

    • Author(s)
      北原和夫
    • Journal Title

      香川大学教育研究

      Volume: 15 Pages: 19-28

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] リスクコミュニケーションの意義と基本2018

    • Author(s)
      奈良由美子
    • Journal Title

      セイフティエンジニアリング

      Volume: 192 Pages: 4-9

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] Starfish Apaf-1 activates effector caspase-3/9 upon apoptosis of aged eggs2018

    • Author(s)
      Ritsuko Tamura, Mariko Takada, Miki Sakaue, Ayaka Yoshida, Shirabe Ohi, Kaoru Hirano, Tomoyo Hayakawa, Noritaka Hirohashi, Kei Yura & Kazuyoshi Chiba
    • Journal Title

      Scientific Reports

      Volume: 8 Issue: 1 Pages: 1-14

    • DOI

      10.1038/s41598-018-19845-6

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 【研究ノート】採用面接における被面接者の非言語行動が第一印象に与える影響:表情・視線・頷きの視点から2017

    • Author(s)
      江頭万里子・大橋理枝
    • Journal Title

      国際行動学研究

      Volume: 12 Pages: 119-141

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 人間と社会と科学における総合性と全体性と協働性:科学教育と数学教育の相互交流から2017

    • Author(s)
      長崎栄三
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 41 Pages: 5-6

    • NAID

      130005679719

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Construction of the Practical Model and Learning Program for Risk Literacy of Everyday Life: Based on Students' Awareness2016

    • Author(s)
      Yumiko NARA & Tomiko SATA
    • Journal Title

      Procedia Computer Science

      Volume: 96 Pages: 1258-1266

    • DOI

      10.1016/j.procs.2016.08.170

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 未知の生物の分類を通して生物の多様性を探究する学習2020

    • Author(s)
      川島 紀子・高野 剛史・大崎 章弘・千葉 和義
    • Organizer
      日本生物教育学会第104回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小・中・高等学校における学校巡回展の活用方法の比較2019

    • Author(s)
      渡辺 友美・ 川島 紀子・田口 康弘・清水 玲子・千葉 和義
    • Organizer
      日本展示学会第38回研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校理科電気単元における回路カードを使った実験教材の開発と検討2019

    • Author(s)
      榎戸 三智子・前川 哲也・貞光 千春・ 大崎 章弘・ 里 浩彰・ 竹下 陽子・森本 雄一・千葉 和義
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学教室における個人ベースの探究学習2019

    • Author(s)
      曽江 久美・堀田 のぞみ・千葉 和義
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 減災どこでも理科実験パッケージの開発と検証 3Dプリンタによる地形模型を個人向け教材化する簡易複製法2019

    • Author(s)
      大崎 章弘・川島 紀子・貞光 千春・里 浩彰・竹下 陽子・榎戸 三智子・千葉 和義
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 内陸地域における海洋教育推進を支援する 教員研修プログラムの開発と実践2019

    • Author(s)
      里 浩彰・千葉 和義
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 減災どこでも理科実験パッケージの開発と検証 -被災後の学校で理科実験を行うために-2019

    • Author(s)
      貞光 千春・竹下 陽子・大﨑 章弘・榎戸 三智子・里 浩彰・千葉 和義
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 減災どこでも理科実験パッケージの開発と検証2019

    • Author(s)
      竹下 陽子・貞光 千春・大崎 章弘・里 浩彰・榎戸 三智子・渥美 恵子・千葉 和義
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 3Dプリンタを活用した教材を用いて地域の地形や防災について考えを深める授業実践2019

    • Author(s)
      川島 紀子・内藤 理恵・大崎 章弘・千葉 和義
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 放送大学におけるリスク教育(日本社会におけるリスク学の発展と定着に向けて~リスク学事典発刊を記念して)2019

    • Author(s)
      奈良 由美子
    • Organizer
      日本リスク研究学会 第32回シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] くらしのレジリエンスを考える-生活を基点としたリスクマネジメントとリスクコミュニケーション2019

    • Author(s)
      奈良 由美子
    • Organizer
      2019年度 第2回 Joint Seminar 減災
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 現存する鳥の標本から思考する「生物の形態と環境への適応」の学習2019

    • Author(s)
      川島紀子・千葉 和義
    • Organizer
      日本生物教育学会第103回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 海洋教育促進を目指した学校巡回展の開発と実践―教室ミュージアム 海のめぐみをいただきます!展―;2018

    • Author(s)
      渡辺友美・千葉和義
    • Organizer
      日本展示学会第37回研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 理科自由研究作品の検索システムと作品分類2018

    • Author(s)
      千葉和義,植竹紀子,垣内康孝,堀田のぞみ
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] フォトグラメトリによるラットのVR解剖教材の開発2018

    • Author(s)
      大崎章弘・吉村和也・山岡鉄也・畠中靖浩・千葉和義
    • Organizer
      第23回日本バーチャルリアリティ学会大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 健康リスクと生活リスクマネジメント2018

    • Author(s)
      奈良由美子
    • Organizer
      日本リスクマネジメント学会第42回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 多様な主体によるリスクへのアプローチの今日的意義2018

    • Author(s)
      奈良由美子
    • Organizer
      日本リスクマネジメント学会第43回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Action research for improving the risk literacy of university students: Focusing on the effectiveness of risk communication using Crossroad game2018

    • Author(s)
      Yumiko NARA
    • Organizer
      22nd International Conference on Knowledge-Based and Intelligent Information & Engineering Systems (KES2018)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Enhancing Citizens’ Disaster Resilience through Broadcasting Education and International Cooperation between Mongolia and Japan2018

    • Author(s)
      Yumiko NARA
    • Organizer
      2018 Asian Ministerial Conference on Disaster Risk Reduction, Ignite stage
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Science communication glocalised: examining how the Western science communication discourse on citizen participation has been incorporated into Japanese science policy2017

    • Author(s)
      Mitsuru Kudo
    • Organizer
      Debating Democracy in Japan (Biennial Conference of the Japanese Studies Association of Australia)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Feedback of the Knowledge Obtained through the Analysis of Learning Needs for Risk Literacy Education2017

    • Author(s)
      Yumiko Nara
    • Organizer
      21st International Conference on Knowledge-Based and Intelligent Information & Engineering Systems, Aix-Marseille University, France
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Further Development of "Science Literacy for All Japanese" Project Including Risk Literacy2016

    • Author(s)
      Rie Ohashi
    • Organizer
      East-Asian Association for Science Education
    • Place of Presentation
      Tokyo University of Science
    • Year and Date
      2016-08-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 国語科指導要領にみる「日本的コミュニケーション」の素地2016

    • Author(s)
      大橋理枝
    • Organizer
      日本コミュニケーション学会
    • Place of Presentation
      西南学院大学
    • Year and Date
      2016-06-12
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 『コミュニティがつなぐ安全・安心』第5章・第11章・第15章共著2020

    • Author(s)
      林 春男(編著)・奈良 由美子(共著)
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      放送大学教育振興会
    • ISBN
      9784595321931
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 『リスク学事典』第10章 共生社会のリスクガバナンス「消費生活のリスク」2019

    • Author(s)
      日本リスク研究学会編
    • Total Pages
      834
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      9784621303818
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] コミュニケーション学入門2019

    • Author(s)
      大橋 理枝・根橋 玲子(編著)
    • Total Pages
      278
    • Publisher
      放送大学教育振興会
    • ISBN
      9784595319273
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] リスクコミュニケーションの現在2018

    • Author(s)
      平川秀幸, 奈良由美子 編著
    • Total Pages
      317
    • Publisher
      放送大学教育振興会
    • ISBN
      9784595318641
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 生活リスクマネジメント-安全・安心を実現する主体として(改定版)2017

    • Author(s)
      奈良由美子
    • Total Pages
      293
    • Publisher
      放送大学教育振興会
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 科学技術の智ラボラトリ

    • URL

      http://literacy.scri.co.jp/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi