• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of teaching materials using the constellation camera i-CAN to enable learning of stars in elementary schools all over Japan.

Research Project

Project/Area Number 16K01030
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionOtsuma Women's University

Principal Investigator

Ishii MASAYUKI  大妻女子大学, 家政学部, 教授 (50453494)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐藤 毅彦  国立研究開発法人宇宙航空研究開発機構, 宇宙科学研究所, 教授 (10297632)
松本 一郎  島根大学, 学術研究院教育学系, 教授 (30335541)
Research Collaborator Kimura Kaoru  
Shinozaki Junichi  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywords小学校 / 理科 / 星の学習 / 星座カメラi-CAN / 観察記録技能 / 星の観察 / 授業実践 / システム修復 / 観察記録 / 星座カメラ / i-CAN / 星座観察 / 方位概念 / 継続観察の意義 / 教育学 / 科学教育 / 星座観察技能 / 理科授業
Outline of Final Research Achievements

In this research, we will build a system that allows simultaneous use of the constellation camera i-CAN at any school all over Japan, and all science textbooks will be handled at the time of star study in science classes at elementary schools all over Japan. The camera was pointed at the star constellation, and a system was built so that the constellation camera could be observed during elementary school science classes. We conducted science classes using constellation cameras at 10 elementary schools from Kyushu to Hokkaido. Based on this result, after using i-CAN, the effect of utilizing i-CAN by looking at the record that children have observed stars and the accuracy of the record when observed without using i-CAN Was able to evaluate.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究によって開発した教材システムによって、我が国の小学校で使われている小学校理科の教科書が扱っている星座を理科の学習時間に日本中の小学校もi-CANを使って星空を観察することができるようになった。
i-CANを使った星の観察記録練習を教室内で行うことによって、子どもたちは星座等の星の集まりを再現性高く記録することができるようになることを示唆する結果を得ることができた。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] 理科における「自然を愛する心情」についての一考察―日本の自然環境に寄り添い、持続可能な社会の再構築に向けての試金石として―2019

    • Author(s)
      松本一郎
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 68 Pages: 85-89

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学生の「科学の暫定性理解」の実態-平成10年小学校学習指導要領改訂後の中学生の調査結果から-2017

    • Author(s)
      石井雅幸、角屋重樹
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 39 Pages: 13-20

    • NAID

      130007790784

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 星座カメラi-CANを使っての指導法の開発2018

    • Author(s)
      石井雅幸、佐藤毅彦、木村かおる、松本一郎、篠崎潤一
    • Organizer
      日本地学教育学会第72回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] インターネットを使った「ライブ」天体観測2018

    • Author(s)
      佐藤 毅彦
    • Organizer
      第32回天文教育研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 大地と天体を結ぶ新学習法 - 星空地球塾におけるプログラム開発の予察的研究2018

    • Author(s)
      松本一郎
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 星座カメラi-CANでの授業実践2018

    • Author(s)
      木村かおる
    • Organizer
      CAP(世界天文コミュニケーション会議)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 星座カメラi-CANの活用2017

    • Author(s)
      松本一郎
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Raspberry Pi 3で運用するインターネット天文台2017

    • Author(s)
      佐藤毅彦
    • Organizer
      日本天文教育普及教育研究会・関東支部会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 科学の暫定性理解を促す単元展開モデルの開発2017

    • Author(s)
      石井雅幸
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 山陰の自然を活かしたエネルギー環境教育と防災教育2016

    • Author(s)
      松本一郎
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学長野キャンパス
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 結論後の考察の指導による児童の記述の変容2016

    • Author(s)
      小島章宏、高木正之、阪本秀典、石井雅幸
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学長野キャンパス
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi