Periodical Supports for Learners Using Rubric Assessments on E-portfolio Learning Process
Project/Area Number |
16K01070
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational technology
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Research Institution | Kumamoto University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
松葉 龍一 熊本大学, 教授システム学研究センター, 准教授 (40336227)
宮崎 誠 畿央大学, 教育学部, 特任助教 (60613065)
平岡 斉士 熊本大学, 教授システム学研究センター, 准教授 (80456772)
仲道 雅輝 愛媛大学, 教育・学生支援機構, 講師 (90625279)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | ポートフォリオ / S-P表分析 / アダプティブラーニング / 教育工学 / 教授学習支援システム / ルーブリック / eポートフォリオ |
Outline of Final Research Achievements |
Learners should be supported step by step on processes of e-portfolio learning because of difficulties to learn using the e-portfolio. This research gives a rubric to make sure learners' e-portfolio by themselves, and the methodology to make groups consisting of similar learners. This methodology is based on S-P table analysis. Using this research outcomes, we continuously implement assessments to use our rubric for the e-portfolio learning, grouping method, and learning supports for each groups adaptively into practical cases.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
eポートフォリを用いた学習では,それまで学習で作成したレポートや作品を証拠として,自分の能力(できること)を1つにまとめた資料(eポートフォリオ)を製作して自己アピールする.その学びは容易ではなく,段階ごとに学習支援が必要と考えられている.今回のチェックリストを使うことで,学習者は自分のeポートフォリの出来具合を評価できるようになると考えている.また,今回のS-P表分析を用いて,評価結果をもとに似た学習者同士のグループをシステムで構成できる可能性がある.
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Report
(4 results)
Research Products
(10 results)