• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A framework for promoting argumentation skills through idea-generation traing

Research Project

Project/Area Number 16K01091
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionHiroshima Shudo University

Principal Investigator

NISHIMORI AKIKO  広島修道大学, 人文学部, 准教授 (50294012)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords根拠産出トレーニング / 裏づけ発想トレーニング / 思考支援 / 意見文 / アーギュメント / マイサイドバイアス / 高校生 / 大学生 / カリキュラム開発 / 発想支援 / 学習支援システム
Outline of Final Research Achievements

The studies consist of two parts. Its results are as follows:
Study1: The rationale production trainings were carried out for totaling 181 students. The results showed (1)that the number of rationales after going through the training have no relation to students' positiveness for rationale production, and (2)that students' my-side bias is reduced through taking the rationale production training.
Study2: The course on persuasive writing including the rationale production training was developed and carried out for high-school students. The experiment was designed to identify the effects of the rationale production training. The performance was evaluated through Pre- and Post- test. The results showed that going through the training improved students' persuasive writing and affected meta-cognition for their own performance (writing).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「根拠を数多く考えること」や「幅広い視点から根拠を考えること」は,青年期の学習者において必要なスキルであり態度である。本研究を通して,根拠産出トレーニングを取り入れることにより,(1)「根拠を考えること」に消極的な学習者でも,積極的な学習者と同様に根拠を考え出すこと,(2)自己の立場への偏り(マイサイドバイアス)を低減する可能性のあること,(3)実際に「意見文」を書くよう求められた場合に,端的に自己の考えを述べる力が形成されること,(4)自分自身が作成した意見文に対して慎重に判断するようになること,の知見は,学習者の思考支援の重要性を示したという点で,学術的にも意義があると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] Development of Rationale Production Training2018

    • Author(s)
      西森章子・三宮真智子
    • Journal Title

      The Science of Reading

      Volume: 60 Issue: 4 Pages: 215-229

    • DOI

      10.19011/sor.60.4_215

    • NAID

      130007555098

    • ISSN
      0387-284X, 2424-144X
    • Year and Date
      2018-11-27
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 根拠産出トレーニングが高校生の意見文生成に及ぼす影響2018

    • Author(s)
      西森章子・三宮真智子
    • Journal Title

      大阪大学教育学年報

      Volume: 23 Pages: 3-15

    • NAID

      120006414443

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 根拠産出トレーニングの効果に関する補足的検討2018

    • Author(s)
      西森章子・三宮真智子
    • Journal Title

      広島修大論集

      Volume: 58(2) Pages: 103-115

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 根拠産出トレーニングの効果に関する検討(3)2018

    • Author(s)
      西森章子・三宮真智子
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 意見文生成指導における裏づけ発想トレーニングの効果の検討2017

    • Author(s)
      西森章子・三宮真智子
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 根拠産出トレーニングの効果に関する検討(2)ー学習者の「根拠産出への積極性」に着目してー2016

    • Author(s)
      西森章子・三宮真智子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議場
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 根拠産出トレーニングが高校生の意見文生成に及ぼす影響2016

    • Author(s)
      西森章子・三宮真智子
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi