Project/Area Number |
16K01093
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational technology
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Research Institution | Jin-ai Women’s College |
Principal Investigator |
TANAKA Yoichi 仁愛女子短期大学, 生活科学学科, 教授 (20340036)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
森本 康彦 東京学芸大学, ICTセンター, 教授 (10387532)
宮崎 誠 帝京大学, 理工学部, 助教 (60613065)
山川 修 福井県立大学, 学術教養センター, 教授 (90230325)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | eポートフォリオ / 学習の習慣化 / リフレクション / 教育工学 / 教授学習支援システム |
Outline of Final Research Achievements |
We designed "Reflection Prompt Model" based on experiential learning to make e-Portfolio learning a habit for students with low basic academic skills and motivation to learn.In addition, as a mechanism to make the cycle of students accumulating learning outcomes in their e-portfolio a habit, we have developed "Reflection-Assisted AI Chatbot" that can dialogue according to the Reflection Prompt Model.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
「学習の習慣化」の重要性及び習慣化にプロンプトが効果的なことを示し、AIチャットボットの活用法を開発した。リフレクション・プロンプトモデルに基づくURシートを開発し、公開した。また、オープンソースeポートフォリオの開発者等、海外のeポートフォリオ・コミュニティと連携し、MaharaユーザグループJapanの運営、eポートフォリオに関するフォーラム等の開催、eポートフォリオに関する書籍の執筆等、教育分野におけるeポートフォリオ活用の意義について啓発した。
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