• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study for the structure of zoo learning using the protocol analysis

Research Project

Project/Area Number 16K01205
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Cultural assets study and museology
Research InstitutionJapan Monkey Centre

Principal Investigator

Akami Rie  公益財団法人日本モンキーセンター, その他部局等, 学芸員 (50414107)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 高野 智  公益財団法人日本モンキーセンター, その他部局等, 主席学芸員 (90370197)
Project Period (FY) 2016-10-21 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords動物園教育 / 動物行動観察 / プロトコル分析 / 科学教育 / 博物館教育 / 生物教育 / 環境教育 / 霊長類 / 教育学 / 博物館教育学
Outline of Final Research Achievements

Because zoos are one of the most visited museums among many types of museums, the educational roles, such as environmental education or ESD, are much expected. In this study, we aimed to improve the educational roles of zoos by analyzing the process of visitors' learning structurally when they are observing living animals. We conducted 3 studies. 1) Study of animal observation program for undergraduate students, 2) study of visitors’ observation behavior, and 3) comparative study with the wild situation at primate research field.
From the result of 1) and 2), students and visitors tended to pay attention more to the social behaviors and these attentions contributed to learn. From the results of 3), it was easier to learn the habitat environments in the wild, but it was more difficult to recognize individuals and to know the information that help us understand their behaviors. For the future work, we want to develop educational programs that links zoos and wild fields.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

博物館の中でも、絶滅の危機にある大型動物を多く扱う動物園には、環境教育やESDなど教育的役割へ期待が寄せられている。一方で、組織内に専門家が育ちにくい土壌や、生きた動物を扱うことによる独自性などから、動物園教育は研究としての深まりが十分とは言えない分野であった。本研究では、生きた動物の観察から起こる学びのプロセスの詳細な分析や、約半年後の追跡調査により、生きた動物の社会的な行動が学習効果を生み出すプロセスを明らかにすることができた。本成果は今後、動物園における教育活動を推進するために役立つとともに、生息地で野生動物を観察するエコツアーなどへも示唆を与えるものである。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (1 results) Presentation (19 results) (of which Invited: 1 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] 霊長類に対するイメージと動物園における変化-行動観察プログラムを体験した大学生への自由連想法調査とインタビューから-2018

    • Author(s)
      赤見理恵
    • Journal Title

      動物観研究

      Volume: 23 Pages: 13-18

    • NAID

      40021836179

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 生体と標本の観察から学ぶ動物の体のつくりと運動 ―愛知県犬山市小学校4年生「モンキーワーク」の実践―.2019

    • Author(s)
      高野智, 古市博之, 高木一樹, 赤見理恵
    • Organizer
      日本生物教育学会第103回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 動物園がおこなうエコツアーだからできること ~テングザル調査地を訪問するボルネオ研修旅行の事例~2019

    • Author(s)
      赤見理恵, 松田一希
    • Organizer
      第59回日本動物園水族館教育研究会出雲大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 動物園における行動観察実習後の追跡調査2018

    • Author(s)
      赤見理恵
    • Organizer
      第34回日本霊長類学会大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生へのインタビュー調査に見る動物バラエティ番組視聴の影響2018

    • Author(s)
      赤見理恵
    • Organizer
      第21回SAGAシンポ ジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Animal Welfare and Zoo Education -Educational power of "happy" animals-2018

    • Author(s)
      Rie Akami
    • Organizer
      The International Zoo Educators Association Conference.
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] エチオピア・シミエン国立公園におけるゲラダヒヒの現状と教育活動2018

    • Author(s)
      赤見理恵
    • Organizer
      第63回プリマーテ ス研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 霊長類に関する素朴概念と動物園教育2017

    • Author(s)
      赤見理恵、高野智
    • Organizer
      第61回プリマーテス研究会
    • Place of Presentation
      日本モンキーセンター
    • Year and Date
      2017-01-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 動物園は動物のイメージを変えるこ とができるのか? ~大学生を対象とした行動観察プロ グラムと自由連想法による評価~2017

    • Author(s)
      赤見理恵
    • Organizer
      第20回SAGAシ ンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Educational effect of focal animal observation program for students2017

    • Author(s)
      Akami R, Takano T.
    • Organizer
      The 8th International Symposium on Primatology and Wildlife Science.
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Observe animals like a primatologist! -Educational program with focal animal observation-2017

    • Author(s)
      Akami R, Takano T.
    • Organizer
      The 6th Asian Zoo Educator Committee & 33rd Association of Science Education in Taiwan Committee Joint International Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 動物を 「好きになる」と「守りたくなる」?~動物園らしい 保全教育の可能性~2017

    • Author(s)
      赤見理恵 , 根本慧 , 綿貫宏史朗 , 高野智
    • Organizer
      動物園大学8 in ひろしま安佐
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「サルまね」のイメージと動 物園教育2017

    • Author(s)
      赤見理恵 , 高野智
    • Organizer
      第33回日本霊長類学会大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 動物園は動物のイ メージを変えることができるのか? ~大学生を対象と した行動観察プログラムと自由連想法による評価~2017

    • Author(s)
      赤見理恵 , 高野智 , 南曜子
    • Organizer
      第36回日本展示学会研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 行動観察プログラム で学ぶ霊長類の社会性と多様性 ~学習者への事後イン タビューより~2017

    • Author(s)
      赤見理恵, 高野智, 南曜子
    • Organizer
      第58回日本動物園水族館教育研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日本モンキーセンターの教育プログ ラム2017

    • Author(s)
      赤見理恵
    • Organizer
      子どもと自然学会 第26 回全国研究大会 シンポ ジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 動物園が自然への窓となるために2017

    • Author(s)
      赤見理恵
    • Organizer
      第20回SAGAシンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 霊長類に対するイメージとその変化 ~行動観察プログラムを体験した大学生への自由連想 法調査とインタビュー調査から~2017

    • Author(s)
      赤見理恵
    • Organizer
      動物観研究会公開ゼミナール 2017 /ヒトと動物の関係学会第116回月例会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] フィールドで学ぶ野生ニホンザルと霊長類学の歴史2016

    • Author(s)
      赤見理恵、江藤彩子、新宅勇太、高野智
    • Organizer
      第57回日本動物園水族館教育研究会
    • Place of Presentation
      新潟水族館
    • Year and Date
      2016-11-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「チンパンジーが進化するとヒトになる!?」~進化に関する素朴概念と霊長類のイメージ~2016

    • Author(s)
      赤見理恵
    • Organizer
      アジア・アフリカに生きる大型類人猿を支援する集い 第19回シンポジウム
    • Place of Presentation
      宇部市ときわ動物園
    • Year and Date
      2016-11-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 小学校高学年~大人向け教育プログラム

    • URL

      http://www.j-monkey.jp/education/adult.html

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 2017年度年報

    • URL

      http://www.j-monkey.jp/about_us/pdf/2017/AnnualReport2017.pdf

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 2016年度年報

    • URL

      http://www.j-monkey.jp/about_us/pdf/2016/AnnualReport2016.pdf

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 小学校高学年~大人向け教育プログラム

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-10-24   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi