Development of the high precision vehicle evacuation virtual experience system under flooded conditions utilizing head mounted display
Project/Area Number |
16K01292
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Social systems engineering/Safety system
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Research Institution | Aichi University of Technology |
Principal Investigator |
Itamiya Tomoki 愛知工科大学, 工学部, 教授(移行) (60583896)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
小笠原 敏記 岩手大学, 理工学部, 准教授 (60374865)
村上 智一 国立研究開発法人防災科学技術研究所, 水・土砂防災研究部門, 主任研究員 (80420371)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | ドライビングシミュレーター / バーチャルリアリティ / 津波 / 洪水 / 疑似体験 / 防災 / VR / 人工現実 / 人工現実感 / 拡張現実 / 氾濫流 / 運転 / シミュレーション / 災害 / 車避難 / ヘッドマウントディスプレイ / 高潮 / 自然災害 / 水工水理学 / シミュレーション工学 |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, we incorporated the measured data considering physical quantity by experiment and numerical calculation, and developed the HMD type high precision car evacuation simulation system under the flood such as tsunami, storm surge and flood caused by heavy rain. The use of a head-mounted display (HMD) enables space-saving, low-cost and effective immersion simulation experience. In order to increase the sense of immersion, in addition to the full sky image display by the HMD, a mechanism that can sense the impact force and vibration of the car when it is swept away by a flood is added. A total of approximately 3,000 people experienced the experience display at disaster prevention drills and events organized by the local government. Those who experienced this experience evaluated that this system was effective in raising crisis awareness and motivating measures.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
今後発生が想定される南海トラフ巨大地震において,津波の危険性が高い沿岸部では日常的に自動車利用率の高い地域が多いだけでなく,地元住民以外にもその場所を自動車で偶然にも訪れていた観光客などへの避難行動の支援が必要である.本研究では,実験および数値計算による氾濫流速や浸水深の実測情報を基にした,氾濫流下におけるヘッドマウントディスプレイ型高精度車避難疑似体験システムを開発した.本システムを体験することにより,車避難の危険性を容易に実感することができ,津波や高潮発生時における安易な車避難を防ぎ,車避難の犠牲者をゼロに近づける防災教育・啓発活動に役立てることができた.
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Report
(4 results)
Research Products
(22 results)