• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Cultivating resilience in outdoor education courses that link the subjects of physical and career education

Research Project

Project/Area Number 16K01641
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Developmental mechanisms and the body works
Research InstitutionOkayama University of Science

Principal Investigator

Nishimura Jiro  岡山理科大学, 工学部, 教授 (50278909)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松下 尚史  岡山理科大学, 工学部, 准教授 (20229470)
松尾 美香  岡山理科大学, 工学部, 准教授 (30521067)
望月 雅光  創価大学, 経営学部, 教授 (70284601)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywordsキャリア教育 / 社会人基礎力 / 生涯スポーツ / 自然体験 / カヤック / 野外教育 / 社会基礎力 / ワークシート / 学習の可視化 / 授業設計 / レジリエンス / 教育効果 / ルーブリック / 科目間連携 / 教育評価
Outline of Final Research Achievements

The subject of this study is a lifelong sports course. Since this course can easily become purely fun, a member of the research team revised the lesson design and developed worksheets for use in the lessons. Students set goals and conducted reviews for each activity and developed an awareness of their extracurricular and in-class strengths and weaknesses based on the results of an adult fundamental ability checklist. When the scores from these checklists were compared, those from after the course were significantly higher than those from before. Improved social skills led to an increase in resilience.
To confirm the general applicability of this study, the principal investigator conducted action research in another course and confirmed its effectiveness. Through the practical application of these worksheets in two different courses, this study showed that career education elements can be introduced into sports-related courses.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

生涯スポーツ科目がキャリア教育として位置づけられる可能性を示したことは大きい。また、挑戦的な経験をさせ、それを乗り越えさせることで、成功体験を作ることができる。涵養に繋がると考えている。このような経験から学んだことを現実の学生生活に関連づけさせたり、対比させたりして、予測困難な事態や想定外の事態への対応方法を習得させることが期待できることからも本研究の意義は大きい。また、合理的な配慮が必要な学生てあっても本科目の実践は有効であることも確認できたため、応用範囲も広がる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (11 results)

  • [Journal Article] カヤックを使った自然体験活動を取り入れたアクティブ・ラーニングの教育効果2016

    • Author(s)
      松尾美香、望月雅光
    • Journal Title

      京都大学高等教育研究

      Volume: 22 Pages: 87-90

    • NAID

      120006027182

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 地方の強みを活かした教育効果を高めるゴルフ授業実践2020

    • Author(s)
      西村次郎
    • Organizer
      大学ゴルフ授業研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] アクティブラーニング型授業への適応度を向上させるための一考察2019

    • Author(s)
      松尾美香、望月雅光
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 野外実習における障がい学生への合理的配慮と紛争防止2018

    • Author(s)
      西村次郎
    • Organizer
      日本野外教育学会第21回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 野外実習における障がい学生への合理的配慮と合意形成過程2018

    • Author(s)
      西村次郎、松尾美香、望月雅光
    • Organizer
      全国体育連合研究フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] プロジェクトアドベンチャーを初年次教育に導入するための試行2017

    • Author(s)
      松下尚史、松尾美香、望月雅光
    • Organizer
      第23回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 自然体験や野外活動を伴った授業の教育効果2017

    • Author(s)
      松尾美香、望月雅光、松下尚史
    • Organizer
      第23回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 分野連携による体育科目の新しい役割-キャリア形成支援の観点から-2017

    • Author(s)
      西村次郎、松尾美香、望月雅光
    • Organizer
      第5回大学体育研究フォーラム平成28年度九州地区大学体育連合春季研修会
    • Place of Presentation
      沖縄県青年会館
    • Year and Date
      2017-03-14
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 青年期の挫折経験とレジリエンス2017

    • Author(s)
      松尾美香、望月雅光
    • Organizer
      大学教育学会第39回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 巧まずして育む協同-シーカヤックを使った授業実践-2016

    • Author(s)
      松尾美香、望月雅光
    • Organizer
      日本協同教育学会第13回大会
    • Place of Presentation
      三重大学
    • Year and Date
      2016-11-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 複数の領域が連携したキャリア教育とレジリエンスの涵養2016

    • Author(s)
      松尾美香、望月雅光、松下尚史、西村次郎
    • Organizer
      日本キャリア教育学会第38回研究大会
    • Place of Presentation
      札幌大谷大学
    • Year and Date
      2016-10-15
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教職履修者のアクティブ・ラーニングへの適応状況について2016

    • Author(s)
      松尾美香
    • Organizer
      日本教師教育学会第26回研究大会
    • Place of Presentation
      帝京大学八王子キャンパス
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi