Comparative study on Construction of Normative Femininity as a Social Norm in France and Lithuania
Project/Area Number |
16K02050
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Gender
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Research Institution | Meiji University |
Principal Investigator |
KOMA KYOKO 明治大学, 情報コミュニケーション学部, 専任准教授 (60757475)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | 規範的女性像 / フランス、リトアニア、日本 / 未熟 / メディア(マス・デジタル) / ファッション・メディア / 言説分析 / 未熟VS成熟 / かわいい / フランス リトアニア 日本の比較 / ファッションメディア / 未熟・成熟 / アイデンティティ / 言説 / ジェンダー / フランス、リトアニア / ファッション雑誌、メディア / グラマラス / 構築主義 / 規範としての女性像 / メディア表象 / フランス・リトアニア / 日本女性像 / kawaii / geisha / 少女 / フランス少女雑誌 / 規範として構築された少女像の日仏比較 / 未熟/成熟 / 少女マンガ / トランスナショナル / リトアニア / メディアのジェンダー表象 / リトアニア、フランス、日本の国際比較 / 近代的VS脱近代的「女性」像 |
Outline of Final Research Achievements |
Normative femininity as constructed in French women’s fashion magazines has changed from elegant to young, cute (which does not signify immaturity as in Japanese culture), strong, independent and emancipated (revealing the skin) since the second wave of feminism took place. This tendency was accelerated by the development of social networking services. In contrast, contemporary Lithuanian women’s magazines tend to respect Lithuanian lifestyle and habits, trends or traditions on constructing normative femininity in appearance. These magazines promote a European style which has changed according to belonging in groups such as the ex-USSR or the EU. We conclude that normative femininity has been constructed in French and Lithuanian media by negotiating among women’s desires, media agendas from mass media to digital media, and social demand according to the movement of media and societies.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義・及び社会的意義は、規範的女性像はメディアの発達、社会の動き、女性の自立欲望、消費経済、メディアの変遷、といった複数の要素間で揺れながら構築される仕組みを、規範的女性像を構築する際に重要なファッションという視点から、フランス、及びリトアニアメディアにおける規範的女性像事例研究を通して明らかにできたこと、そして、日本女性像は時代によって規範的女性像を正当化する役割、またはそれら規範的女性像にあてはまらない女性を正当化する役割を担っていたという欧州で未熟な日本女性像が受容されてきた一背景を明らかにできたことである。
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Report
(5 results)
Research Products
(31 results)