A Comparative Study on the Governance and Finance Related to Tourist Destination Management
Project/Area Number |
16K02100
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Tourism Studies
|
Research Institution | Ritsumeikan Asia Pacific University |
Principal Investigator |
MAKITA Masahiro 立命館アジア太平洋大学, 国際経営学部, 教授 (60292083)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
|
Keywords | DMO / 観光 / 地域経営 / 宿泊税 / ガバナンス / レント / 観光地域経営 / 観光マーケティング / まちづくり / 地方財政 / 地域 |
Outline of Final Research Achievements |
In Japan, there has been a trend towards establishing "Japanese version DMO" as a management/marketing organization for tourist destinations. Financial resources for destination marketing activities and regional governance are main issue. In this study, we compared domestic and foreign DMO and other tourism destination organizations, while focusing on the aspects of finance and governance. DMO in the United States and Switzerland manages the destination by utilizing taxes such as accommodation tax and value added tax. This can be viewed as a reinvesting the "rent" as benefit from utilizing the regional specific resources for the sustainable development of region. This implies that managing the rent is main role of DMO. This is an important viewpoint that the bodies for tourism policy in Japan have to adopt.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
米国やスイスのDMOでは税を上手く活用して観光地域づくりを進めている。一口に宿泊税と言っても、大きく事業者の付加価値や「レント」(超過利潤)に課税するものと、旅行者に滞在地の公的サービス利用の対価として課税するもの(一時滞在税)とがある。こうした違いは、日本ではほとんど意識されていない。その意味で日本における入湯税や宿泊税に関する論議はDMOの財源をどう確保するのかに終始している。税という手段を通じてレントを地域内に再投資することは、地域の持続的発展にとっても重要である。本研究は、観光地域経営の財源に関して重要な政策的インプリケーションを与えており、この点に最大の社会的な意義がある。
|
Report
(4 results)
Research Products
(1 results)