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Roles and Effects of Consumer Affinity on Travel Destination Choice -With Dialogue of travel review sites-

Research Project

Project/Area Number 16K02102
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Tourism Studies
Research InstitutionOsaka Seikei College

Principal Investigator

KIM JEESEON  大阪成蹊短期大学, 観光学科, 准教授 (30734909)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小長谷 一之  大阪市立大学, 大学院都市経営研究科, 教授 (50225463)
国枝 よしみ  大阪成蹊大学, マネジメント学部, 教授 (60465870)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywordsconsumer affinity / destination choice / consumer behavior / travel review sites / ethnocentrism / 消費者行動 / 自国民族主義 / 海外旅行 / サービス製品 / 原産国 / マーケティング / 親和性 / 知覚リスク / 自国民族意識 / 口コミ / 選択行動 / 感情 / 消費者の親和性 / オンラインによる選択行動 / 感情・態度 / 観光学
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study were clarifying the roles and effects of consumer affinity on risk perception, ethnocentrism, and destination choice for sightseeing and other travel inside and outside of Japan through analysis of review sites and developing an effective communication strategy for building consumer affinity. The results were as follows. (1) Education affects ethnocentrism. (2) Experiences affect satisfaction and repeat visits. (3) Travel expenses affect reviews. In addition, the study found that a favorable impression of destinations and consumer experiences related to products and services had major effects on ethnocentrism.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

1.「消費者の親和性」に関する研究は始まったばかりの分野であるが、今後増大するサービス製品特に旅行先の選択に関わるオンライン上の情報発信の効果は、マーケティング・コミュニケーションの観点から重要な役割を担っているといえる。2.知覚リスクの研究において、旅行の購買に関する消費者行動はほとんど研究されていない。どのような知覚リスク構造において消費者が旅行を選好するのか、どのような緩和策が有効であるのかを理解することはマーケターにとって重要である。3.自国民族意識の研究に関しては、有体財についての結果でありサービス製品における仮説の検証は、今後のサービスマーケティングの研究に一定の寄与が期待できる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2018 2017

All Journal Article (2 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 店舗属性が購買行動に及ぼす影響研究2018

    • Author(s)
      金志善
    • Journal Title

      静岡大学人文社会科学部アジア研究センター

      Volume: 13 Pages: 83-98

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 店舗属性が購買行動に及ぼす影響研究―ショッピング価値の調整効果―2018

    • Author(s)
      金志善
    • Journal Title

      静岡大学人文社会科学部アジア研究センターASIAN STUDIES 「アジア研究」

      Volume: 13

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 消費者のサービス製品選択における自国民族主義意識の影響ーフランス旅行を選択した米国人の調査分析よりー2018

    • Author(s)
      国枝よしみ、金 志善
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] The Study of Consumer Choice in Travel Destination Using KH Coder-with Dialogue of travel review sites-2017

    • Author(s)
      Jeeseon Kim、Yoshimi Kunieda
    • Organizer
      TINA 10th International Conference by Tourism Institute of Northeast Asia
    • Place of Presentation
      Vladivostok,Russia
    • Year and Date
      2017-05-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] KH Coder分析を用いた旅行先選択行動に関する考察―口コミサイトを通して―2017

    • Author(s)
      金志善、国枝よしみ
    • Organizer
      東北亜観光学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] "Does consumer ethnocentrism affect the choice of service products? ―Analysis of Taiwanese intention to visit Japan―"2017

    • Author(s)
      Kunieda,Y., J.Kim & K.Konagaya
    • Organizer
      TTRA(Travel and Tourism Research Association)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 消費者の店舗選択行動に関する研究2017

    • Author(s)
      金志善
    • Organizer
      静岡大学人文社会科学部アジア研究センター
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] パーソナル・ブランド・マネジメント‐品格と人間力‐2017

    • Author(s)
      国枝よしみ,間篠剛留
    • Total Pages
      44
    • Publisher
      大阪成蹊大学・大阪成蹊短期大学高等教育研究所
    • Related Report
      2017 Research-status Report

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Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

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