Research on Succession and Practice of Mischtechnik in East Asian Countries
Project/Area Number |
16K02230
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Aesthetics and studies on art
|
Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
北澤 茂夫 横浜美術大学, 美術学部, 教授 (10161473)
加藤 隆之 福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (70572056)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
|
Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
|
Keywords | Mischtechnik / 混合技法 / マックス・デルナー / 油彩画 / ミッシュテクニック / 東アジア / 芸術諸学 |
Outline of Final Research Achievements |
“Mischtechnik” (mixed technique) is an established material and/or a practical technique widely introduced in the education of western painting in Japan. However, this is hardly true in other East Asian countries. Cases were studied to find how this technique has been handed down and practiced in German-speaking countries. This set the baseline for formula and practices that were used to review the technique developed in Japan. From the findings of this study, Mischtechnik might be a unique technique in terms of how it has been handed down and practiced limitedly in some German-speaking countries and Japan far apart from Europe.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
約100年前にデルナーが提案した油彩画の混合技法Mischtechnikが、現在、極東の日本とドイツ語圏の一部地域においてほぼ忠実な処方で継承されており、管見の限りではこの二つの地域においてのみ同技法の継承と実践が認められる。これは美術史および絵画技法史の上でも稀有な現象である。日本におけるMischtechnikの受容に関する研究とその成果は、1970年代以降においても欧州の油彩画技法を貪欲に吸収しようとした我が国の画家たちや美術教育機関関係者による取り組みの検証と再評価である。
|
Report
(5 results)
Research Products
(17 results)