• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Succession and Practice of Mischtechnik in East Asian Countries

Research Project

Project/Area Number 16K02230
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Aesthetics and studies on art
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

HOTOKEYAMA Terumi  筑波大学, 芸術系, 教授 (70315274)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 北澤 茂夫  横浜美術大学, 美術学部, 教授 (10161473)
加藤 隆之  福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (70572056)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
KeywordsMischtechnik / 混合技法 / マックス・デルナー / 油彩画 / ミッシュテクニック / 東アジア / 芸術諸学
Outline of Final Research Achievements

“Mischtechnik” (mixed technique) is an established material and/or a practical technique widely introduced in the education of western painting in Japan. However, this is hardly true in other East Asian countries. Cases were studied to find how this technique has been handed down and practiced in German-speaking countries. This set the baseline for formula and practices that were used to review the technique developed in Japan. From the findings of this study, Mischtechnik might be a unique technique in terms of how it has been handed down and practiced limitedly in some German-speaking countries and Japan far apart from Europe.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

約100年前にデルナーが提案した油彩画の混合技法Mischtechnikが、現在、極東の日本とドイツ語圏の一部地域においてほぼ忠実な処方で継承されており、管見の限りではこの二つの地域においてのみ同技法の継承と実践が認められる。これは美術史および絵画技法史の上でも稀有な現象である。日本におけるMischtechnikの受容に関する研究とその成果は、1970年代以降においても欧州の油彩画技法を貪欲に吸収しようとした我が国の画家たちや美術教育機関関係者による取り組みの検証と再評価である。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (14 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 卵テンぺラと油彩の併用・混合技法に関する検証と考察2020

    • Author(s)
      北澤茂夫
    • Journal Title

      横浜美術大学教育・研究紀要

      Volume: 第9号 Pages: 67-79

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本における混合技法の継承と実践について-大学美術教育の現場を対象とした調査報告書を中心に-2019

    • Author(s)
      加藤隆之
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 51

    • NAID

      130007823780

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 作品「絡み合いやがてほどけて編み込まれていく日々の営み」2019.6/S100/油彩・テンペラ・綿布・パネル/下絵書きを主とした下層の描画に練り込みテンペラを使用。2019

    • Author(s)
      加藤隆之
    • Organizer
      第6回青木繁記念対象ビエンナーレ/久留米市美術館
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 作品「続いていく日々」2019.10/F100 /油彩・テンペラ・綿布・パネル/下描きを主とした下層の描画層に練り込みテンペラを使用。描画部分に混合技法を使用。2019

    • Author(s)
      加藤隆之
    • Organizer
      第73回二紀展/国立新美術館
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「追想」 / 木枠に麻布、前膠、膠+サンシックンド・リンシード+ムードン+チタニウム白による半吸収地、テンペラ+油彩 / 194.0×259.0cm2019

    • Author(s)
      北澤茂夫
    • Organizer
      第73回二紀展/国立新美術館
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「揺らぐ時」 / 木枠に麻布、前膠、膠+サンシックンド・リンシード+ムードン+チタニウム白による半吸収地、テンペラ+油彩 / 116.7×91.0cm2019

    • Author(s)
      北澤茂夫
    • Organizer
      令和元年茨城県芸術祭美術展覧会 / 茨城県近代美術館
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 作品「日々の編纂」  素材・技法:油彩・テンペラ・綿布・パネル、下描きを主とした下層の描画層に練り込みテンペラを使用  F120 号(1940×1303㎜)2019

    • Author(s)
      加藤隆之
    • Organizer
      第14回二紀展(東京都美術館)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 作品「夢想の時」  技法・素材:木枠に麻布張り、前膠、チタニウムホワイト1容量+ムードン<白亜>1容量+膠水1容量+サンシックンド・リンシードオイル1/4容量によるエマルジョンを用いた半吸収地にテンペラによる描画+一部油彩 F150(181.8cm×227.3cm)2018

    • Author(s)
      北澤茂夫
    • Organizer
      第72回二紀展(国立新美術館)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 作品 「夢想の時」  技法・素材:木枠に麻布張り、前膠、チタニウムホワイト1容量+ムードン<白亜>1容量+膠水1容量+サンシックンド・リンシードオイル1/4容量によるエマルジョンを用いた半吸収地にテンペラによる描画+一部油彩 F150(181.8cm×227.3cm)2018

    • Author(s)
      北澤茂夫
    • Organizer
      2018 絵画&彫刻 二紀会選抜台湾展(国立臺灣藝術大学 國際展覽廳)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 作品「夏の回想 」 素材・技法:油彩・テンペラ・綿布・パネル、下描きを主とした下層の描画層に練り込みテンペラを使用  F130(1940×1303㎜)2018

    • Author(s)
      加藤隆之
    • Organizer
      第72回二紀展(国立新美術館)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 描画材作りを通した色材体験教材の研究-クレヨン作りの実践について-2018

    • Author(s)
      加藤隆之
    • Organizer
      大学美術教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「雲上にて」 木枠に膠カンバス  チタニウム白+白亜+膠+サンシックンドリンシードによる半吸収地  テンペラ+油彩(テンペラにより下層描きおよび中描き、その後油彩により上描きおよび仕上げ)  F50号2017

    • Author(s)
      北澤茂夫
    • Organizer
      第13回春季二紀展
    • Place of Presentation
      東京都美術館・東京都・台東区
    • Year and Date
      2017-03-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 作品 「アリスの時」   技法・素材:テンペラによる下層描き+油彩によるグラッシとテンペラによる描画+油彩による上層描き  木枠にカンバス、膠+ムードン+チタニウム白+サンシックンドオイルによる半吸収地   F150号(1818×2273㎜)2017

    • Author(s)
      北澤茂夫
    • Organizer
      第71回二紀展
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 作品「思考の芽吹きと再生」   技法・素材:混合技法(練り込みテンペラと油彩の併用)、油絵具・テンペラ絵具・綿布・パネル  F130号(1940×1620㎜)2017

    • Author(s)
      加藤隆之
    • Organizer
      第71回二紀展
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「天井の園」 木枠に膠カンバス  チタニウム白+白亜+膠+サンシックンドリンシードによる半吸収地  テンペラ+油彩(テンペラにより下層描きおよび中描き、その後油彩により上描きおよび仕上げ) F150号2016

    • Author(s)
      北澤茂夫
    • Organizer
      第70回二紀展
    • Place of Presentation
      国立新美術館・東京都・港区
    • Year and Date
      2016-10-12
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「20歳の境界」油彩・テンペラ・綿布・パネル F130号2016

    • Author(s)
      加藤隆之
    • Organizer
      第70回二紀展
    • Place of Presentation
      国立新美術館・東京都・港区
    • Year and Date
      2016-10-12
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Funded Workshop] ワークショップ「Wolfgang Marx氏によるMischtechnik講座」2019

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi