Project/Area Number |
16K02846
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
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Research Institution | Kagoshima University |
Principal Investigator |
Kanaoka Masao 鹿児島大学, 総合科学域総合教育学系, 教授 (00311118)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
加藤 千博 横浜市立大学, 国際総合科学部(八景キャンパス), 准教授 (20638233)
渡辺 敦子 文教大学, 文学部, 准教授 (70296797)
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Research Collaborator |
Ushioda Ema ウォーリック大学, 教授
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | PICT(英語学習者の自己形成とコンテクスト / spirituality(スピリチュアリティ) / 自己決定理論 / 自律的学習者 / L2 motivation(英語学習動機づけ) / contextualization(文脈化) / L2 strategies(英語学習方略) / self-development(自己成長) / PICT(英語学習者の自己形成とコンテクスト) / スピリチュアリティ / earner autonomy(自律的学習者) / higher education(高等教育) / 内面的自己 / 英語学習動機づけ / 高等教育 / 英語学習自律化 / カリキュラム / 大学英語教育 |
Outline of Final Research Achievements |
This study focused on the development of autonomous L2 learning practice, which might be actualized through the nurture of spirituality (i.e., beliefs and senses of value) and self-determination (SD). Anchored in this perspective, the following engagements were accomplished. [1st year]: Literature review for the theorization of integrated teaching and learning methods relevant to autonomous L2 learning practice derived from spirituality and SD. [2nd year]: A symposium (i.e., as part of interim report) in the JACET International Convention in Tokyo (August, 2017). Also, a questionnaire survey targeting students of three different universities, as part of preparing a classroom-based pilot study in the following year. [3rd year]: The pilot study targeting first-year students, together with the analysis of L2 teaching methods and L2 learning progress utilizing several questionnaire surveys (pre and post, and after the study). The final report was published.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
英語学習の自律化と動機づけは表裏一体の関係にある。これをふまえ、これまでの「外の世界(英語圏、母語話者、異文化)」に依存した教育観と学習動機のベクトルから離れ、学習者の自己形成、とりわけ内面性(信念、価値観などのスピリチュアルな部分)を高めていく動機づけと自律的な英語学習の実現をターゲットにした。そこでは学習目的、方法、プロセス、到達評価など、統合的英語学習能力の獲得が重視され、同時に一人の人間としての成熟が重視される。この有機的なつながりは、「自己成熟(確かなアイデンティティ構築)=言語成熟(統合的英語学習の自律化)」の実現でもあり、それにむけた学習メカニズムの構築は不可欠といえる。
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