• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study on the Effectiveness of Using Smartphone Speech Technologies in EFL Shadowing Activities

Research Project

Project/Area Number 16K02881
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

Koizumi Takashi  名古屋大学, 教養教育院, 講師 (60549541)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsシャドーイング / 音声認識 / 音声合成 / スマートフォン / スマホ / コロケーション
Outline of Final Research Achievements

This study examined how text-to-speech and speech-to-text technologies can be incorporated into EFL shadowing activities and how effective they are for language learning. Using cloud-based speech technologies, we developed a smartphone app that can evaluate learners’ shadowing performances automatically. We then asked university students to practice shadowing using the app to determine the effectiveness of their learning. The results suggested that text-to-speech voices were as effective as native speakers’ voices for improving learners’ speaking abilities and that automatic evaluations using speech-to-text technologies were more effective than self-evaluations for both improving their speaking abilities and motivating students.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、iPhoneやGoogleの音声検索にみられるように音声認識・音声合成技術は急速に進歩し実用化されている。今後も進歩が期待される音声技術を、外国語学習に活用する試みはすでにみられるが、実証的に検証した例は少ない。本研究では、シャドーイング活動という外国語学習法に、音声技術をどのように利用できるか、また、どのような点で効果があるのかを実証的に検証した。得られた結果は、今後の語学教材開発・語学学習において活用が可能である。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] シャドーイング自動評価システムの開発に向けたクラウド型音声認識サービスの精度および特性の比較検証2018

    • Author(s)
      古泉隆
    • Journal Title

      外国語教育メディア学会(LET)中部支部研究紀要

      Volume: 29 Pages: 11-24

    • NAID

      40021618957

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] シャドーイング活動における偶発的コロケーション学習の検証2018

    • Author(s)
      古泉隆
    • Organizer
      LET第92回中部支部研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 音声合成・音声認識の利用効果を検証するためのスマホアプリ開発2018

    • Author(s)
      古泉隆
    • Organizer
      LET中部支部第90回支部研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] スマホによる音声識認の精度検証と英語学習への利用の検討2017

    • Author(s)
      古泉隆
    • Organizer
      LET中部支部第89回支部研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] アカデミックプレゼンテーション表現学習のためのスマホ対応ウェブアプリ教材の開発2016

    • Author(s)
      古泉隆,石田知美,松原緑,小松雅宏,杉浦正利
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第56回全国研究大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学早稲田キャンパス
    • Year and Date
      2016-08-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi