• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Analysis of Speaking Activities of English Textbooks in Japan using Task-likeness

Research Project

Project/Area Number 16K02912
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionHakodate National College of Technology

Principal Investigator

Yamashita Junichi  函館工業高等専門学校, 一般人文系, 准教授 (20552087)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 志村 昭暢  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (60735405)
臼田 悦之  函館工業高等専門学校, 一般人文系, 教授 (00413708)
竹内 典彦  北海道情報大学, 経営情報学部, 教授 (20364284)
横山 吉樹  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (70254711)
萬谷 隆一  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (20158546)
Research Collaborator Koyama Yukari  
Nakamura Hiroshi  
Kawakami Masashi  
Teruyama Shuichi  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsスピーキングタスク / コミュニケーションタスク / タスク活動 / スピーキング活動 / コミュニケーション活動 / 英語教育 / 教材・教科書 / タスク
Outline of Final Research Achievements

We investigated how speaking activities of English textbooks differ in terms of task-likeness. The results showed that one textbook was rated the most task-likely of all, and it became more task-likely as the grade goes up. Some textbooks were, moreover, rated low task-likely, and this indicated that task-likeness was not considered when speaking activities of some textbooks were made.
Compared between classes conducted a speaking activity of an English textbook and a speaking task we arranged, students expressed more opinion in English while the speaking task than while the speaking activity of the English textbook. Moreover, students had chance to speak English longer while the speaking task than while the speaking activity of the English textbook. This results indicated that task-likeness was important when we conducted speaking activities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果から,英語教科書に掲載されているスピーキング活動がタスク性の観点からばらつきがあることがわかった。しかしながら,タスク性が高い活動が生徒の意見や考えを英語で述べる機会を増やすことも本研究成果からわかったことから,授業でスピーキング活動を実施する際には,より生徒の英語での発話を促し,教育効果を高めていくためにも,タスク性の観点を取り入れて活動を工夫することが大切だということを示すことができた。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] タスク性から見た中学校穎悟教科書のコミュニケーション活動についてー教科書間の比較とタスク性に差が出る要因ー2016

    • Author(s)
      山下純一,志村昭暢,臼田悦之,竹内典彦,河上昌志,照山秀一,中村洋,小山友花里,沢谷佑輔,横山吉樹,萬谷隆一
    • Journal Title

      HELES JOURNAL

      Volume: 16 Pages: 19-34

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 中学校教科書に対応した コミュニケーションタスクの開発と検証2018

    • Author(s)
      志村 昭暢・小山 友花里・ 臼田 悦之・山下 純一・ 中村 洋・酒井 優子・竹内 典彦・ 河上 昌志・萬谷 隆一・ 照山 秀一
    • Organizer
      全国英語教育学会第44回京都研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語教育における実践研究の方法2018

    • Author(s)
      志村 昭暢・小山 友花里・臼田 悦之・山下 純一・中村 洋・酒井優子・河上 昌志・照山 秀一
    • Organizer
      北海道英語教育学会第19回研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校英語教科書のコミュニ ケーション活動の分析―タス ク性とタスク分類項目の視点 から―2017

    • Author(s)
      山下 純一,竹内 典彦,酒井 優子, 中村 洋,河上 昌志,小山 友花里,照山 秀一,臼田 悦之 ,横山 吉樹,萬谷 隆一
    • Organizer
      全国英語教育学会第43回島根研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] タスク性を取り入れたスピーキング活動の実践―中学校・高校の接続の視点から―2017

    • Author(s)
      山下純一,小山友花里,臼田悦之,志村昭暢,横山吉樹
    • Organizer
      全国英語教育学会第43回島根研究大会授業研究フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校英語教科書のタスク性から見たコミュニケーション活動の分析-平成28年度から使用開始さ れた教科書について-2016

    • Author(s)
      山下純一,志村昭暢,臼田悦之,竹内典彦,河上昌志,照山秀一,中村洋,小山友花里,沢谷佑輔
    • Organizer
      第42回全国英語教育学会埼玉研究大会
    • Place of Presentation
      獨協大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 英語教科書のスピーキング活動をより実生活の場面につなげる工夫 - タスク性分析の視点から2016

    • Author(s)
      山下純一,志村昭暢,臼田悦之,竹内典彦,河上昌志,照山秀一,中村洋,小山友花里,沢谷佑輔
    • Organizer
      第17回北海道英語教育学会研究大会
    • Place of Presentation
      北海学園大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi