• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Intercultural Learning and Adaptation of Academic Exchange Students

Research Project

Project/Area Number 16K02916
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionUniversity of Yamanashi

Principal Investigator

OKUMURA Keiko  山梨大学, 大学院総合研究部, 教授 (10377608)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords異文化適応 / 異文化間コミュニケーション / 認知構造 / 認識の変容 / 交換留学 / 受入れ / 留学の意義 / 短期交換留学 / 受入れ学生 / ケース・スタディ / 質的研究 / PAC分析 / 異文化感受性 / 文化受容 / 交換留学生 / 受入れ・派遣 / 異文化体験の深化 / 派遣 / PAC分析
Outline of Final Research Achievements

This study attempts to investigate how one-year exchange programme participants perceived their experiences, intercultural learning, adaptation processes and key factors associated with the adaptation to a Japanese university.
In this longitudinal study, the PAC analysis with 12 participants is carried out just after arrival (PAC-1), during the study abroad period (PAC-2), just before their return (PAC-3) and where possible a few years after the study abroad (PAC-4). In addition to carrying out the case studies on their consciousness transformation, overview of items associated with the meaning of study abroad, number and valence over time, were examined. The study has revealed that one year experience provided them with an opportunity to learn the language, strategies to cope with stresses, their own identities, self-development, as well as influencing their values, views of life and perspectives about the future. The findings may be fully utilised for the future candidates.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究成果から、異文化適応を円滑に行う交換留学生の特徴がいくつか把握できたことにより、有意義な交換生派遣と受け入れの促進につながる留学前ガイダンスと異文化トレーニングのプログラムの作成に活かし、発信する。また、日本留学期間中の縦断的な認識の変容の考察は、学生が日本へ交換留学を通して、新しい価値観に出合い自己成長を遂げたり、人生観や価値観を変える出来事に遭遇する過程を辿ることで、流動的なグローバル社会において日本の大学が提供し得る教育機会を再度考え、かつ彼らが日本の大学・地域社会にもたらし得るインパクトと発展への契機を示唆することができる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (8 results) Book (1 results) Remarks (2 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Warwick大学(英国)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Warwick 大学/Leicester大学(英国)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「日本語インタビューテストにおけるターン受取後の「考えている」表現の分析-学習者のレベル別差異とその特徴-」2020

    • Author(s)
      西部由佳・岩佐詩子・金庭久美子・坂井菜緒・萩原孝恵・奥村圭子
    • Journal Title

      2019年度日本語教育学会支部集会【関西支部集会】予稿集

      Volume: ‐ Pages: 39-44

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「日本語母語場面と日中接触場面における女子大学生の『ほめ』に関する対照研究」2019

    • Author(s)
      張 梓旋・奥村 圭子
    • Journal Title

      『山梨大学教育国際化推進機構紀要年報 高等教育と国際化』

      Volume: 5 Pages: 8-16

    • NAID

      40022360389

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「日本留学に対する交換留学生の意識変容―PAC分析から見えてくるもの」2019

    • Author(s)
      奥村 圭子
    • Journal Title

      第13回PAC分析学会大会抄録集

      Volume: -

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 留学の意義と異文化適応の縦断的分析ー在日交換留学生のケース・スタディから2018

    • Author(s)
      奥村 圭子
    • Journal Title

      PAC分析研究

      Volume: 1 Pages: 61-64

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学生初対面会話における話題の選択スキーマとストラテジー2018

    • Author(s)
      王 一迪・奥村 圭子
    • Journal Title

      『高等教育と国際化』山梨大学教育国際化推進機構紀要年報

      Volume: 4 Pages: 29-36

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] A Comparison of British and Japanese English Language Teaching Styles: The Learners' perspective2018

    • Author(s)
      Philip Graham and Keiko Okumura
    • Journal Title

      『高等教育と国際化』山梨大学教育国際化推進機構紀要年報

      Volume: 4 Pages: 3-11

    • NAID

      40021761135

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] The Homestay Experience for Short Study Abroad Programme Students: Bridging the Cultural and Linguistic Devide2017

    • Author(s)
      Philip Zamrej Graham & Keiko Okumura
    • Journal Title

      山梨大学教育国際化推進機構紀要年報

      Volume: No.3 Pages: 3-10

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] How best to prepare students for short-term study abroad programmes, based on their expectations and experiences2016

    • Author(s)
      Philip Zamrej Graham and Keiko Okumura
    • Journal Title

      高等教育と国際化

      Volume: 2 Pages: 3-18

    • NAID

      40021136992

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 交換留学の意義の変容と異文化適応プロセス―在日留学生のケース分析から―2016

    • Author(s)
      奥村 圭子
    • Journal Title

      高等教育と国際化

      Volume: 2 Pages: 19-36

    • NAID

      40021136995

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] OPIにおける話題転換の方法―上級話者と中級話者に対するテスターの関わりに着目して―2016

    • Author(s)
      西部由佳・岩佐詩子・金庭久美子・萩原孝恵・水上由美・奥村圭子
    • Journal Title

      日本語プロフィシェンシー研究

      Volume: 4 Pages: 132-143

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「日本語インタビューテストにおけるターン受取後の「考えている」表現の分析-学習者のレベル別差異とその特徴-」2020

    • Author(s)
      西部由佳・岩佐詩子・金庭久美子・坂井菜緒・萩原孝恵・奥村圭子
    • Organizer
      2019年度日本語教育学会支部集会【関西支部集会】集会自体はコロナウイルス感染防止のために中止となったが予稿集を持って査読付き発表と見なすとのこと。
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「日本留学に対する交換留学生の意識変容―PAC分析から見えてくるもの」2019

    • Author(s)
      奥村 圭子
    • Organizer
      第13回PAC分析学会大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 交換プログラムに参加する学生の異文化適応研究2018

    • Author(s)
      奥村 圭子
    • Organizer
      ヴェネツィア2018年日本語教育国際研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日中接触場面に見られる日本語学習者のほめ表現とその返答―日本語母語話者同士の母語場面との比較をもとに―2018

    • Author(s)
      西部由佳、岩佐詩子、萩原孝恵、金庭久美子、坂井菜緒、奥村圭子
    • Organizer
      2018年度第4回支部集会【関東支部】(交流ひろば)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日中接触場面に見られる日本語学習者のほめ表現とその返答―日本語母語話者同士の母語場面との比較をもとに―2018

    • Author(s)
      張 梓旋・ 奥村 圭子
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会第2支部集会【北海道支部】(交流ひろば)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 在日留学生の異文化適応とストレス・コーピング―交換留学生のケース・スタディをもとに―2018

    • Author(s)
      奥村 圭子
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会秋季大会(交流ひろば)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 交換プログラムに参加する学生の異文化適応研究2018

    • Author(s)
      奥村圭子
    • Organizer
      Venezia ICJLE 2018 日本語教育国際研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ライフストーリー・インタビュー活動の日本語教育における可能性2017

    • Author(s)
      奥村圭子
    • Organizer
      日本語教育学会2017 年度第7 回支部集会【関東支部】交流ひろば
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 『研究社日本語口語表現辞典 第2版 』2020

    • Author(s)
      〔監修〕山根 智恵〔編集委員〕佐藤 友子・奥村圭子
    • Total Pages
      1224
    • Publisher
      研究社
    • ISBN
      9784767450223
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://nerdb-re.yamanashi.ac.jp/Profiles/339/0033839/profile.html

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 山梨大学教員情報

    • URL

      http://nerdb-re.yamanashi.ac.jp/Profiles/339/0033839/profile.html

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Funded Workshop] Venezia ICJLE 2018 日本語教育国際研究大会2018

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi