Project/Area Number |
16K03608
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Economic policy
|
Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
IKEMOTO YUKIO 東京大学, 東洋文化研究所, 教授 (20222911)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
松井 範惇 帝京大学, 経済学部, 教授 (50278438)
|
Research Collaborator |
Tsuboi Hiromi
Ishii Kayoko
Kurata Masamitsu
Ann Wipawa メーファールアン財団ドイトゥン・プロジェクト
Charoenpandhu Narissara ランシット大学, 経済学部
Thanh Phan ベトナム国家大学, ホーチミン校人文社会科学大学
Shiokawa Minoru Nico Nico Yasai
Chowdhury Nuzrul I. Caixa Bank
Kim Kihueng 忠南発展研究院
Ponpongrat Kannapa タマサート大学
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
|
Keywords | ソーシャル・ビジネス / コーヒー / マイクロクレジット / タイ / スペイン / ケイパビリティ / 社会的包摂 / ソーシャルビジネス / ベトナム / 有機農業 / 経済発展論 / 貧困削減 |
Outline of Final Research Achievements |
Amartya Sen suggested a way to use his capability approach for justice in his book, The Idea of Justice. We showed that a way to practice this idea is social business. Thailand's Doi Tung Project aims to eradicate poverty among the ethinic minority people and protect forest through coffee cultivation etc. Its basic idea is to connect socially-excluded people into society through various businesses. The perspective of improving people's lives at micro level is the capability approach itself. In addition, we conducted research on micro-credit in Spain, a Thai community living in Miyagi prefecture, a child poverty problem in Akita prefecture, and so on.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
アマルティア・センは開発をケイパビリティとしてとらえることを提唱した。ソーシャル・ビジネスは貧困問題をビジネスとして解決しようとするものであるが、それをケイパビリティで考えれば、現実の複雑な貧困にともなう問題を幅広く捉え、しかもビジネスとして有効に成立させる示唆を与えることができる。 貧困問題はSDGsの課題の一番目に出てくるものであるが、今、高校生や大学生も取り組み始め、ビジネス・モデル・コンテストも盛んに行なわれている。しかし、重要なのは貧困を社会的問題として捉えることであり、社会の文脈で貧困をケイパビリティでとらえるなら、より有効で実現可能なビジネス・モデルが考えられる。
|