Project/Area Number |
16K03614
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Economic policy
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Research Institution | Research Institute of Economy, Trade and Industry (2018-2019) National Graduate Institute for Policy Studies (2016-2017) |
Principal Investigator |
Kutsuzawa Ryuji 独立行政法人経済産業研究所, 研究グループ, コンサルティングフェロー (90418773)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
小川 博雅 専修大学, 経営学部, 講師 (00738958)
森岡 拓郎 政策研究大学院大学, 政策研究科, 講師 (80725507)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
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Keywords | 標準距離 / 基準化された標準距離 / メッシュデータ / GIS / 市街化可能面積 / パネルデータ / 固定効果分析 / リピートセールス法 / 固定効果 / 公共施設の統合・再編 / 市町村合併 / 公共交通 / 立地適正化計画 / 公共施設管理計画 / 人口メッシュ / 市街化区域 / コンパクトシティ / 1人当たり財政支出額 / 温室効果ガス / 1人当たり課税所得 / 経済政策 / 環境調和型都市基盤整備・建築 |
Outline of Final Research Achievements |
"Standard distance (SD)" and "Normalized standard distance (NSD)" are utilized as an index showing urban compactness in which the population is concentrated in the center of the city by using the data of the regional mesh with the Geographic Information System (GIS). By using the index, making cities more compact has the effect on the reduction of the fiscal expenditure, the reduction of the environmental load and improvement of the income level by activating the economy. It was also shown that land prices will rise due to efficiency improvement of administrative services and improvement of convenience by urban compactness, and that the potential area of urbanization, the rate of public transportation and municipal merger will contribute to urban compactness.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、抽象的な概念ではあるものの具体的な指標がなかったコンパクトシティに数値を伴った指標を示した。この指標を活用して実際にコンパクトシティの形成に向けた政策を推進することにより、財政支出の抑制、環境負荷の低減、経済活性化の面での効果を数量で示すことが可能となった。また、この指標により、どのような施策を講ずることが都市のコンパクト化に有効であるかを示すことも可能となった。今後コンパクトシティに関して、国又は地方自治体において積極的に推進されることが見込まれ、そうした施策を展開する際の政策評価やフィードバックによる施策への反映の際に、本研究が活用されることで大きな意義を有することが見込まれる。
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