Project/Area Number |
16K03644
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Economic policy
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Research Institution | Hokkai-Gakuen University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | 産業集積 / 集積地 / 所有と集積 / 集積要因 / Flexible Scan法 / K-density関数 / 空間ラグプロビットモデル / 国家資本政策 / 空間二項選択モデル / 産業集積マップ / 共集積 / Flexible scan 法 / 国有企業 / 民間企業 / 外資系企業 / 地場企業 / GIS地図データ / 企業個票データ / 産業移転 / 空間計量分析 / 中国経済 / 経緯度変換 / 社区村コード / 経済事情 |
Outline of Final Research Achievements |
We construct a community-village level GIS (Geographic Information System) map by using firm-level datasets. Using this GIS map, we construct detailed micro-geographic datasets and draw industry maps and 10km×10km grid agglomeration maps. Then we explore the geographic relationship among the various types of automobile firms by distances. We also analyze the impact of the transportation infrastructure, labor cost, state-holding enterprises, foreign-funded enterprises, foreign demand, diversity, supplier size, market size, automobile parts industry size, skilled workers in automobile industry on automobile parts industry agglomeration in China.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
今まで最も詳細な中国本土全域のGIS地図データ、社区村GIS地図データを作成した。空間スキャン検定をもちいて、中国本土全域にわたる集積地マップを作成した。 空間と産業だけではなく、初めて企業所有制の視点も加えて、中国の産業集積を複眼的に分析した。民間自動車企業が国有自動車部品企業を「忌避」しており、地場自動車企業と外資系自動車部品企業とは、「付かず離れず」の関係にある。国有企業と外資の活動は、内国民間企業の自動車部品企業の集積に対してネガティブな影響を与えている。内国民間資本は中国経済の主役になったとはいえ、産業集積においても、いわゆる「中国型資本主義」が浸透している。
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