Project/Area Number |
16K03803
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Management
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Research Institution | Hokkaido University |
Principal Investigator |
Miyabe Junichiro 北海道大学, メディア・コミュニケーション研究院, 研究員 (60374641)
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Research Collaborator |
Yamamura Koichi
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 広報 / コーポレート・コミュニケーション / 広報マネジャー / 企業内キャリア / プロフェッショナリズム / 広報実務の国際比較 / 戦略実行 / コーポレートコミュニケーション / 広報組織 / 組織コミュニケーション / レピュテーション / 人的資源 / 組織知 / 広報戦略 / 広報人材 |
Outline of Final Research Achievements |
The following three results were obtained from this research regarding the public relations and communication functions of Japanese companies. 1) Corporate PR in Japan is generalist PR. The career of a Japanese public relations manager differs from the career of a public relations practitioner in Europe and the United States, and is not closed in the field of public relations and communication. 2) As an extension of the Japanese-style public relations model, PR function is possible to contribute to the development of senior managers in company-wide management. Starting from the observation that many Japanese PR managers extend their careers to top management positions, we proposed a not-Japan-specific model of corporate executive candidate training model based on a reexamination of the nature of the public relations function. 3) We identified the characteristics of Japanese PR practitioners from a survey of practitioners in 23 countries in the Asia-Pacific region.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
広報・コミュニケーション機能は企業経営の中で重要な意味を持つことは、近年認識が深まっている。しかし、企業の存続に関わるような機能であるにもかかわらずこの機能を包括的に捉える研究は多くない。本研究は、広報・コミュニケーション機能を担う組織と人材に焦点を当てて、印象論ではなく定量的に状況を捉え、そこから日本型広報モデルと言うべきモデルを提示したところに学術的意義がある。この研究での実証的アプローチは、実務家にとって企業の中での位置付けを考える基礎となるものであり、またグローバルな展開の中で自身の現状を相対化して考える切っ掛けとなるものである。
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