The systematic strategy for building a value creation system by the entrepreneur in the traditional industrial areas
Project/Area Number |
16K03833
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Management
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Research Institution | Kindai University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
東郷 寛 近畿大学, 経営学部, 准教授 (10469249)
吉田 忠彦 近畿大学, 経営学部, 教授 (20210700)
山本 長次 佐賀大学, 経済学部, 教授 (70264140)
井上 祐輔 函館大学, 商学部, 准教授 (90737975)
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Research Collaborator |
YAMAGUCHI yukiko 佐賀大学, 芸術地域デザイン学部, 教授
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | 企業家 / 産業組織 / 事業システム / 製品開発 / 制度的戦略 / 伝統産業 / 陶磁器市場 / 観光まちづくり / 制度的企業家 / 陶磁器産地 / 和食器市場 / 海外市場戦略 / クールジャパン / 産業観光 / 商社ブランド / 経営学 / 経済政策 / 協業 / パートナーシップ |
Outline of Final Research Achievements |
This research focused on the recent years' business system in the traditional industrial area, and considered the process which developed the product for building the new brand on cooperating with the designer, trading companies and manufactures of domestic porcelain industry while the globalization develops on 2000's. In Arita porcelain industry the network of the entrepreneurs who succeed to the family's business is constructed, and through the change of trading system marketing strategies on targeting to the trend of consuming region markets are performed by them. The entrepreneurs in Arita porcelain industry started 2016/Arita project as the original brand for the global market, and for the revival of the domestic porcelain production area they opened the new phase of traditional industries and participated in the international exhibitions performed in Western countries every year.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
伝統産業では歴史的な生産・流通システムが存続しつつも、近年の海外市場における日本製品の販路拡大と国内市場への対応を通じて、産業集積地の競争力強化、企業家による産地ブランドを通じた取り組みが続けられている。本研究での陶磁器業の検証事例を通じて、伝統産地での動きや業界全体の変革を把握する上での視座を提供するものと考える。 産地存続に必要なインフラが次第に消えていく一方で、後継者問題や地域産業の存続などの課題について経営学の研究成果から応えていく必要があろう。伝統産業のものづくりが日本の中小企業の将来につながるとの視点から、本研究では企業家の役割に関して産地関係者への情報提供を随時行った。
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Report
(4 results)
Research Products
(18 results)
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[Book] 日本商業史2017
Author(s)
廣田 誠、山田 雄久、木山 実
Total Pages
330
Publisher
有斐閣
ISBN
9784641165069
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