• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Marketing research on the strategic effectiveness of customer service

Research Project

Project/Area Number 16K03926
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionIbaraki University

Principal Investigator

Imamura Kazuma  茨城大学, 人文社会科学部, 教授 (60705846)

Project Period (FY) 2016-10-21 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsサービス / プロセス / 相互作用 / リレーションシップ / 価値共創 / 成果 / カスタマー・アクティビティ / 商学
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to clarify the relationship between the results of business activities by reviewing service marketing research and examining service processes about the strategic effectiveness of customer service.
Specifically, we organized the service marketing leading research and advanced the theoretical refinement of the analysis angle. Also, focusing on the process of service, it was important to deploy services that function in customer activities. Furthermore, direct interaction is left to the will and ability of the customer, in which the service is required to function. Above all, "fureai" and listening create the service process and reach the relationship gradually. These results were confirmed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

顧客との直接的な相互作用の際にみられる「ふれあい」や傾聴は、顧客理解に留まらない。動態的な適応を可能にする、サービスの提供に事欠かないものである。また、ここからプロセスが生まれ、適時性を重視した対話の促進が可能になる。それは一般に、企業の管理外で生じるサービスだが、極めて重要なものであり、そののち安定したリレーションシップを捉えることができる。ここに、サービスの成果を確認できる。
これらの検討から、プロセス全体がもたらす、顧客サービスの戦略的有効性を新たに確認することができる。理論的・実践的な示唆に富んだ研究の推進が可能になり、新たなマーケティング戦略の構築に必要な知見が獲得できる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (12 results)

  • [Journal Article] カスタマー・アクティビティの視点からみた価値共創のグローバル展開 -広州ヤクルトの事例を用いて-2019

    • Author(s)
      今村一真
    • Journal Title

      アジア市場経済学会年報

      Volume: 21 Pages: 35-46

    • NAID

      130007903312

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 消費プロセスの接続に向けた直接的相互作用促進の意義 -カスタマー・アクティビティ概念の検討による新たな可能性-2018

    • Author(s)
      今村一真
    • Journal Title

      消費経済研究

      Volume: 7 Pages: 37-48

    • NAID

      40021915058

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 価値創造から価値共創のマーケティングへ -顧客満足から考える”プロセスを紡ぐサービス”の可能性-2018

    • Author(s)
      今村一真
    • Journal Title

      常陽ARC

      Volume: 584 Pages: 9-10

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 主体間関係の分析視角に関する研究 -連続するプロセスと成果-2017

    • Author(s)
      今村一真
    • Journal Title

      消費経済研究

      Volume: 6 Pages: 30-43

    • NAID

      40021278734

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] マーケティングにおける社会的交換の位置づけ -主体間の関係プロセスに注目するための視点の整理-2017

    • Author(s)
      今村一真
    • Journal Title

      茨城大学人文学部『社会科学論集』

      Volume: 62 Pages: 1-13

    • NAID

      40021268841

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 主体間関係の分析視角に関する研究 -連続するプロセスと成果-2017

    • Author(s)
      今村一真
    • Journal Title

      日本消費経済学会『消費経済研究』

      Volume: 6

    • NAID

      40021278734

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] サービスで捉えるリレーションシップ -「ベネフィット・ワン」にみる市場創造のダイナミズムー2016

    • Author(s)
      金賢・今村一真
    • Journal Title

      日本マーケティング学会 カンファレンス2016 プロシーディングス

      Volume: 5 Pages: 377-389

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 連続したサービス実践の成果に関する研究 -質的研究の成果を踏まえた検討-2018

    • Author(s)
      今村一真
    • Organizer
      日本消費経済学会 中国・四国部会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] サービス・ドミナント・ロジックからカスタマー・ドミナント・ロジックへ -ノルディック学派の研究の進展に注目して-2018

    • Author(s)
      今村一真
    • Organizer
      日本商業学会 関東部会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ノルディック学派の研究の進展にみる消費文脈へのインサイト -カスタマー・ドミナント・ロジックに基づくサービス・マーケティング-2018

    • Author(s)
      今村一真
    • Organizer
      サービス学会 第6回国内大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Research-status Report
  • [Presentation] サービス従事者の実践理論に関する研究 -もうひとつのTheory in Useに注目して-2018

    • Author(s)
      今村一真
    • Organizer
      日本消費経済学会 第43回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] サービス従事者の実践理論に関する研究 -もうひとつのTheory in Useに注目して-2018

    • Author(s)
      今村一真
    • Organizer
      日本消費経済学会 中国・四国部会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日本企業が挑戦するプロセス志向のサービス展開 -ヤクルト本社のグローバル展開に注目して-2017

    • Author(s)
      今村一真
    • Organizer
      アジア市場経済学会 西部部会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] カスタマー・アクティビティを起点としたインタラクション・プロセスの解明2017

    • Author(s)
      今村一真
    • Organizer
      日本商業学会 第67回全国研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 顧客の消費コンテクスト解明に向けた理論と実践の接続の試み2017

    • Author(s)
      今村一真
    • Organizer
      日本マーケティング学会 第19回価値共創型マーケティング研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 消費プロセスの接続に向けた直接的相互作用の意義 -カスタマー・アクティビティ概念の検討による新たな可能性-2017

    • Author(s)
      今村一真
    • Organizer
      日本消費経済学会 第42回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] カスタマー・アクティビティの視点からみた価値共創のグローバル展開 -広州ヤクルトに注目して-2017

    • Author(s)
      今村一真
    • Organizer
      アジア市場経済学会 第21回全国研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小売業における文脈インサイトの動向 -各社の事例に見る新しい解釈の試み-2017

    • Author(s)
      今村一真
    • Organizer
      日本マーケティング学会 第18回価値共創型マーケティング研究会
    • Place of Presentation
      中央大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 消費プロセスの接続に向けた社会的相互作用の意義2016

    • Author(s)
      今村一真
    • Organizer
      日本消費経済学会 中国・四国部会
    • Place of Presentation
      岡山理科大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-10-24   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi