Project/Area Number |
16K03928
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Commerce
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Research Institution | Tokyo University of Marine Science and Technology |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
林 克彦 流通経済大学, 流通情報学部, 教授 (20258164)
上村 聖 城西大学, 経営学部, 教授 (00760604)
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Research Collaborator |
KUBOTA Seiichi
ASO Toshimasa
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | 生産性 / 物流KPI / 物流サービス / アンケート調査 / ヒアリング調査 / 統計的分析 / トラック事業者 / ピッキング / 流通 / ロジスティクス / KPI / 物流 |
Outline of Final Research Achievements |
In Japan, where the working-age population is decreasing, improvement of productivity is an urgent issue in order to raise the economic growth rate. However, the labor productivity of the logistics industry is a low level, and measures to improve the productivity are needed. Therefore, in this study, we examined factors affecting productivity and profitability for truck transport and picking operations in the delivery center. And we clarified the way of cooperation between the trucking company and the shipper company and the factor to improve the productivity of the workers.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
2017年7月28日に閣議決定された「総合物流施策大綱(2017年度~2020年度)」において、物流の生産性向上に向けた6つの視点からの取組が示されている。 本研究の成果は、これらのうち2つの視点(<繋がる>、<育てる>)に関係しており、生産性を向上させるための事業者間の連携の在り方や人材の育成に関する知見を与えるものである。生産年齢人口の減少に伴う人手不足が深刻化する現状において、生産性の向上は必要不可欠であり、我が国の経済活動を支える物流の生産性向上に資するものである。
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