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Place Branding Trough Gastronomy and Local Food

Research Project

Project/Area Number 16K03958
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionDoshisha University

Principal Investigator

Takahashi Hiroyuki  同志社大学, 商学部, 教授 (00580325)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords地域ブランディング / サン・セバスチャン / 三次産業 / 一次産業 / 美食 / サンセバスチャン / 農業 / 1次産業 / 3次産業 / マーケティング / 地域ブランド
Outline of Final Research Achievements

This research is a place branding case study through local food and gastronomy. The hypothetical viewpoint of successful place(regional) branding is that the primary industry and the tertiary industry contribute to the development of the place(region) and has a structure that establishes the place(region). For this purpose, I researched the San Sebastian in Basque Country, Spain, which has succeeded in place(regional) branding through "gastronomy" and has attracted a large number of tourists. To clarify its success factors, I interviewed chefs, farmers, fisheries and restaurant managers, administration, gastronomic, restaurant associations, citizens, etc. to clarify the regional support structure.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

シェフと農家が支えあいながら,新しい料理の開発とそのオープンソースによって美食の街の地域ブランディングが形成されてきた。それを支える美食倶楽部という食文化や自然豊かな地域資源が存在する。さらに,社会的な支援も存在しており,例えば,シェフがメディアに料理について発信する場合,市役所や観光局がシェフとともに「地元の食材」を一緒にアピールし続けてきたこと,地域のバルやレストランも,飲食組合の支援をうけながら,地元産の食材であることをアピールし,飲食組合も様々な支援を通じて地域を活性化してきた。こういった地域構造が,美食文化のイメージ(地域ブランディング)を支えている。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2019 2017 2016 Other

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (1 results) Remarks (6 results)

  • [Journal Article] バスク地方の『美食の都』:サン・セバスチャンを支える地域政策・活動2019

    • Author(s)
      髙橋広行
    • Journal Title

      『同志社商学』同志社大学商学会

      Volume: 第71巻第1号 Pages: 177-195

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 書評「地域ブランディングの論理」(小林哲 著,有斐閣)2017

    • Author(s)
      髙橋広行
    • Journal Title

      マーケティングジャーナル

      Volume: 第37巻第2号 Pages: 157-160

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 美食を通じた地域ブランディングの事例研究 ースペイン バスク地方の「美食の都」:サン・セバスチャンの成功要因の解明2017

    • Author(s)
      髙橋広行
    • Journal Title

      同志社商学

      Volume: 第68巻第5・6号 Pages: 35-58

    • NAID

      120006224464

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] シティプロモーション活動を通じた地域ブランド化:奈良市の移住定住促進の活動事例を通じて2016

    • Author(s)
      髙橋広行
    • Journal Title

      同志社商学

      Volume: 第68巻第1・2号 Pages: 57-72

    • NAID

      120005890355

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 先進国市場を対象にした発展途上国の特産品魅力度を高めるための要素の検討2016

    • Author(s)
      髙橋広行
    • Journal Title

      日経広告研究所報

      Volume: 289号 Pages: 17-24

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      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 美食を通じた地域ブランディングの事例研究ースペイン バスク地方「美食の都」:サンセバスチャンの成功要因の解明2017

    • Author(s)
      高橋広行
    • Organizer
      日本商業学会関西部会4月例会
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  • [Remarks] 同志社大学商学部 高橋広行 研究室

    • URL

      http://takahashi.sweet.coocan.jp/

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  • [Remarks] 学生のための実践マーケティング(1)

    • URL

      http://college.nikkei.co.jp/article/103461915.html

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  • [Remarks] 学生のための実践マーケティング(2)

    • URL

      http://college.nikkei.co.jp/article/104220015.html

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  • [Remarks] 学生のための実践マーケティング(3)

    • URL

      http://college.nikkei.co.jp/article/105712211.html

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  • [Remarks] 学生のための実践マーケティング(4)

    • URL

      http://college.nikkei.co.jp/article/107505817.html

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  • [Remarks] 髙橋広行研究室

    • URL

      http://takahashi.sweet.coocan.jp/

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Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

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