The importance of platformization and brand value creation strategies needed by small and medium-sized businesses
Project/Area Number |
16K03966
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Commerce
|
Research Institution | Hannan University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
|
Budget Amount *help |
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
|
Keywords | ブランド価値創造 / プラットフォーム / ブランド価値基盤の転換 / プラットフォーム化 / ブランド価値基盤 / 中小・零細企業 / オープン・イノベーション / ブランド価値 / ローカルニッチ / エコロジカルニッチ / 商学 / マーケティング |
Outline of Final Research Achievements |
Performances of this research are (1) clarification of the framework of platforming SMEs and micro enterprises through case gathering and analysis, (2) categorization of local niche industries and sources of competitive advantage in four quadrants (① Differentiation by the rarity ②customization ③ assembly ④ commoditization), (3) The value base conversion model of brand value was presented as an example of organizations such as companies and schools, along with the new concepts of negative assets, negative liabilities, and negative capital.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究課題の意義について、比較的狭いローカル同士のネットワーク化によって達成される独自のプラットフォーム化形成、結果としての地域自体がプラットフォーム化する面としての蓄積化・集積化によるプラットフォームの基地化の可能性についても、ブランド価値共創の観点から実証的に明らかにするとともに、これらを中小・零細企業のマーケティング理論構築のための枠組みとして提示した。また、本研究のもう一つの柱であるブランド価値創造戦略の重要性では、「ブランド価値基盤の転換」という概念を提案し、ブランド価値の基盤をなす地下部分にまで価値の対象範囲を広げることで、新たなブランド価値を巡る議論を可視化したことにある。
|
Report
(5 results)
Research Products
(31 results)