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Disaggregate Attribution Analysis on Web Advertising

Research Project

Project/Area Number 16K03972
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionGunma University (2018)
Nagasaki University (2016-2017)

Principal Investigator

Takahashi Kei  群馬大学, 数理データ科学教育研究センター, 准教授 (70595280)

Research Collaborator Hirai Hirohide  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords広告効果 / 心理的効果 / ベイズ推定 / Web広告 / 逐次推定 / ベイジアンモデル / MCMC / 隠れマルコフモデル / 商学 / マーケティング / 広告 / ベイズ統計
Outline of Final Research Achievements

This study develops a hidden Markov model that has hidden and discrete states of consumers' attitude for advertisement. In this model, we consider three psychological effects on advertisement, forgetting, wear-in and wear-out effects. We apply this model for data at the EC site. As a result of analysis, sign conditions on parameters in psychological effects. Additionally, we reveal that there exists little wear-in effects in this EC site data. Secondly, we conduct attribution analysis based on our model. Consequently, we get different attribute allocation from that without considering psychological effects.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,Webサイト等へのアクセス履歴データにより,従来集計的な把握に留まっていた心理的効果,具体的には忘却効果,刷込み効果,擦切れ効果について非集計的に存在を把握することができた.また,Web広告において多用されていたアフィリエイトやリターゲティング広告について,その広告を"踏んだ"ことによる離脱を考慮すると,最終目標への貢献度が低いことが分かった.

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (16 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results)

  • [Journal Article] Web 上の時系列データにおける動的線形モデルによる異常検出2019

    • Author(s)
      高橋 啓, 平井 宏英, 水本 遼平
    • Journal Title

      不確実状況下での動的状態推定と知能情報科学の融合報告書

      Volume: 419 Pages: 47-51

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] Inspection of the Validity in the frequent shoppers program by using particle filter2017

    • Author(s)
      S. Suzuki and K. Takahashi
    • Journal Title

      Operations Research Proceedings

      Volume: 2015 Pages: 497-502

    • DOI

      10.1007/978-3-319-42902-1_67

    • ISBN
      9783319429014, 9783319429021
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] パーティクル・フィルタによるランディング・ページ最適化における逐次更新2017

    • Author(s)
      高橋啓, 松林航祐
    • Journal Title

      統計数理研究所共同研究リポート

      Volume: 393 Pages: 31-40

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Web 上の時系列データにおける動的線形モデルによる異常検出2019

    • Author(s)
      高橋 啓, 平井 宏英, 水本 遼平
    • Organizer
      日本経営工学会2019年春季大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Relaxation of I.I.A. property on drift-diffusion models2018

    • Author(s)
      Kei Takahashi
    • Organizer
      International Conference on Operations Research
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Hierarchical Drift Diffusion Model2018

    • Author(s)
      Kei Takahashi
    • Organizer
      JIMA The 2018 Annual Autumn Meeting
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Drift-DiffusionモデルにおけるIIA特性の緩和2018

    • Author(s)
      梅本将大,高橋啓
    • Organizer
      日本経営工学会九州支部第44回学生卒論発表会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] パーティクル・フィルタによるランディング・ページ最適化における逐次更新2017

    • Author(s)
      高橋啓, 松林航祐
    • Organizer
      統計数理研究所共同利用研究集会
    • Place of Presentation
      統計数理研究所(東京都,立川市)
    • Year and Date
      2017-03-21
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] リア充はバーチャルな店舗に何を求めるのか2017

    • Author(s)
      高橋啓
    • Organizer
      日本経営工学会春季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Relationship between behaviors in real life and buying behaviors on the electronic commerce site2017

    • Author(s)
      Kei Takahashi
    • Organizer
      International Conference on Operations Research 2018
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Estimation and Setting of Hyper Parameters via Particle MCMC Methods2017

    • Author(s)
      高橋啓,一藤裕,上繁義史,丹羽量久
    • Organizer
      パーティクル・フィルタ研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 離散選択モデルとディフュージョンプロセスモデルの対応付け2017

    • Author(s)
      高橋啓
    • Organizer
      日本経営工学会秋季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] パーティクルフィルタによるバンディットアルゴリズムを用いたランディングペー ジ最適化2016

    • Author(s)
      松林航祐, 高橋啓
    • Organizer
      SSI2016
    • Place of Presentation
      滋賀県体育館(滋賀県,大津市)
    • Year and Date
      2016-12-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] lp 正則化項を用いた3 次元テンソル分解2016

    • Author(s)
      神田大成, 高橋啓
    • Organizer
      SSI2016
    • Place of Presentation
      滋賀県体育館(滋賀県,市)
    • Year and Date
      2016-12-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 顧客関係管理における消費者行動の推定: PMCMC に よる逐次推定2016

    • Author(s)
      鈴木槙将, 山下和也, 高橋啓, 本村陽一大野髙裕
    • Organizer
      SSI2016
    • Place of Presentation
      滋賀県体育館(滋賀県,大津市)
    • Year and Date
      2016-12-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 階層構造を持つ既存商品カテゴリーに対する自動分類2016

    • Author(s)
      土肥怜生, 高橋啓
    • Organizer
      SSI2016
    • Place of Presentation
      滋賀県体育館(滋賀県,大津市)
    • Year and Date
      2016-12-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] メディア広告におけるコケージアン・モデルの効果:中国人年齢階層別の分析2016

    • Author(s)
      劉詩林, 高橋啓
    • Organizer
      第57 回日本経営システム学会全国研究発表大会
    • Place of Presentation
      札幌大学(北海道,札幌市)
    • Year and Date
      2016-10-15
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 離脱を考慮したアトリビューション解析2016

    • Author(s)
      高橋啓, 酒向海
    • Organizer
      平成28 年日本経営工学会春季大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都,新宿区)
    • Year and Date
      2016-05-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Web 上におけるプロモーションの進化2016

    • Author(s)
      高橋啓
    • Organizer
      JIMA・JSPM九州支部セミナー
    • Place of Presentation
      九州産業大学(福岡県,福岡市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

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