Analysis of the effect of shareholder perks on corporate governance and earnings management
Project/Area Number |
16K03988
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Accounting
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Research Institution | Yamaguchi University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 株主優待 / コーポレートガバナンス / 利益マネジメント / 投資乗数 / 所有者構造 / 資本市場 |
Outline of Final Research Achievements |
This research project consists of three topics. First, the study finds percieved utily of shareholder perks(SP) does not show different pattern across countries by conducting experiment conducted in Indonesia. Second, it finds SP offering firms consistently show lower EPR (higher) PER while the effect diminishes as expected eanings growth increases. Third, the test finds SP offering mitigates accrual based earnings management while accentuating real activity management. The findings of this research deliver proprietary evidence as to the effect and consequences of SP offering. Our results contributes to the literature which investigates capital market anomaly and earnings management behavior in Japan. Furthermore, the study offers possible consequence of managerial intention to enhance retail ownership.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、株主優待提供の帰結について多面的に調査した。会計・市場データを利用した実証的な株主優待に関する先行研究は、これまで株主制度の導入・撤廃に注目したイベントスタディが支配的であったが、本研究はクロスセクショナルにその影響を調査することで、持続的な影響を明らかにしたという点で大きな貢献がある。より一般的には、株主優待制度は経営者による戦略的な個人株主増加策として、唯一客観的に識別可能な仕組みである。世界的に安定株主としての個人株主に関心が高まる中、本研究の成果はこうした経営者の意図がどういった企業行動とつながるのかについて実証的な証拠を提供したという意味で広く社会的な意義がある。
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Report
(4 results)
Research Products
(7 results)