The Studies on Revenue Management and Profitability-Analysis
Project/Area Number |
16K04010
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Accounting
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Research Institution | Meiji University |
Principal Investigator |
KATAOKA HIROTO 明治大学, 会計専門職研究科, 専任教授 (40381024)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | レベニューマネジメント / 収益性分析 / 価値提案 / サービタイゼーション / ソリューション / 原価計算対象 / 中期経営計画 / 資本コスト / IFRS 15号 / ABC/TDABC / 原価見積 / IoT / 製品原価計算 / 原価計算基準 / 収益ドライバー / 差別化販売価格 / 異なる顧客には異なる販売価格 / 「原価計算基準」 / 会計学 |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, in order to clarify various problems concerning revenue management practices taken up by excellent companies in Japan, I reviewed a lot of various revenue management and cost management literatures. And I visited many companies and found out the problems faced by each person in business practices. As a result, I clarified that the “servitization strategy”, which is a new profit-earning pattern of the manufacturing industry, is emerging, and that implementation of value-proposal and profitability-analysis are important, "by solution-basis." Particularly, in order to build the relation of "cost < sales price < customer's perceived-value" by solution-basis, it is original approach that I considered these issues with the medium-term business plan, IFRS 15 "Revenue from Contracts with Customers," the product cost information per unit, and the capital cost as product costs.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
現代の製造業者は、製品・サービス単体を顧客に引き渡すのではなく、顧客が抱えている問題に対する「ソリューション」を提供している。個々の製品やサービスでは販売困難であっても、ソリューションという単位で顧客ニーズに適切に応える戦略が「サービタイゼーション戦略」である。 本研究における成果から得られるインプリケーションは、厳しい経営環境の中で企業が生存していくためには、「サービタイゼーション戦略」や、サービタイゼーション戦略の下での「ソリューション別」の価値提案・収益性分析について検討する必要があるということである。
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Report
(4 results)
Research Products
(18 results)