Project/Area Number |
16K04270
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Social psychology
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Research Institution | Toyo University |
Principal Investigator |
HORIKE Kazuya 東洋大学, 21世紀ヒューマン・インタラクション・リサーチ・センター, 客員研究員 (10141037)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | ポジティブ心理学 / 心理学的介入 / ウェル・ビーイング / オンライン介入 / web調査 / person-activity fit / 活性化活動 / 幸福感 / ポジティブ心理学的介入 / 素人理論 / 幸福感の上昇 / 介入技法 / 主観的幸福感 / 尺度研究 / 心理的ウェル・ビーイング / well-being / Web調査 |
Outline of Final Research Achievements |
We examined the relationships among online intervention activities and six categories of well-being, such as emotional, psychological, engaging, social, environmental, and cultural well-being, based on the concept of “person-activity fit (Lyubomirsky etal, 2013)”. Three online surveys were conducted. On the first study, we elicited 18 activities which related with the promotion of each WB aspects based on free descriptions. In the next study, 312 participants were asked to attend these online interventions for two weeks, however, no significant results were found because of the low rate of practices. Then, final study was conducted for limited to ‘happiness-seekers (Parks, etal.,2012)’. One hundred and fifty participants (71.4%) completed one of five online activities for two weeks. Emotional and Japanese cultural activities showed significant promotional effects on related WB aspects respectively. Engaging and psychological activities also promoted the other aspects of WB.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本邦でもポジティブ心理学的研究は徐々に増加しつつあるが、海外に比べると、その数は圧倒的に少ない。とりわけ、応用面に着目した研究は、まだ極めて限られた状態にある。そうした中で本研究は、ポジティブ心理学的介入という、ポジティブ心理学の本来の目的であるウェル・ビーイング増進のための技法の開発に取り組んだもので、学術的な意義が高いものと思われる。また研究成果として、オンライン(Web)介入という、取り組みやすい技法の有効性を提唱しており、心理的介入に抵抗があるとされる本邦の人々に向けた、コミュニティなどでも利用しやすい介入技法の開発という社会的意義をもった研究であると判断される。
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