• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Explanation Bias in social context and inhibition of it's emergence

Research Project

Project/Area Number 16K04272
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Social psychology
Research InstitutionMeiji Gakuin University

Principal Investigator

Miyamoto Sousuke  明治学院大学, 心理学部, 教授 (60292504)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 太幡 直也  愛知学院大学, 総合政策学部, 准教授 (00553786)
児玉 さやか (菅さやか)  慶應義塾大学, 文学部(三田), 助教 (30584403)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords説明 / 認知の歪み / バイアスの抑制 / 健康志向 / 不健康志向 / 説明経験 / 説明バイアス / 確証バイアス / 実在性認知 / 説明行為 / 人種ステレオタイプ / 新規商品 / 愛校心 / 原因帰属 / キャラクター / ステレオタイプ / 心の所在 / 高社会性文脈 / 説明効果
Outline of Final Research Achievements

In this study, we call the phenomenon that explanation itself affects explainer’s cognition toward the explained thing as “explanation bias. Because explanation bias is the BIAS, it should be inhibited. Main purpose of this study project is to inhibit emergence of explanation bias. We conducted four experimental studies in the period of this study project and our line of research showed the phenomenon of explanation bias repeatedly. Inhibition of explanation bias was examined by manipulating counter-explanation factor. Results showed that counter-explanation did not inhibit explanation bias. The research implicated that it is not easy to eliminate explanation bias. The influence of explanation bias is discussed from social and educational psychological point of view.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

説明バイアスについては、1980年代からその影響が報告されている。説明経験によって説明対象に対する認知が歪んでしまうという現象は、日常場面に様々な影響を及ぼす。単なる噂が、伝達される際に生じる説明経験によってリアリティを増幅させる、科学的立証性を持たない健康行動もその効果の説明を繰り返すと健康に良いと感じられるようになるなど、説明バイアスは身近にあり、その社会的影響は大きいと考えられる。本プロジェクト中で実施した研究から説明バイアス現象は繰り返し観察されている。一方、説明バイアスを抑制することが容易でないことも示唆された。今後このバイアスをどのように抑制できるかさらなる検証が必要である。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2018 2017 2016

All Presentation (5 results)

  • [Presentation] 説明経験が説明対象の実在性認知に与える影響22018

    • Author(s)
      菅さやか・宮本聡介・太幡直也
    • Organizer
      日本社会心理学会第59回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 大学に関する説明行為が大学への説明者自身の評価に与える影響(1)2017

    • Author(s)
      太幡直也・菅さやか・宮本聡介
    • Organizer
      日本社会心理学会第58回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 大学に関する説明行為が大学への説明者自身の評価に与える影響(2) ―説明の有無の比較―2017

    • Author(s)
      宮本聡介・太幡直也・菅さやか
    • Organizer
      日本社会心理学会第58回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 調査主体の属性に応じた質問紙への回答が回答者自身の判断に与える影響2017

    • Author(s)
      菅さやか・太幡直也・宮本聡介
    • Organizer
      日本社会心理学会第58回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Explaining is believing: Causal Attribution of accident and Explanation bias2016

    • Author(s)
      Sousuke Miyamoto
    • Organizer
      International Conference of Psychology
    • Place of Presentation
      Pacifico Yokohama (Yokohama, Kanagawa Pref. JAPAN)
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi