Comprehensive Research on Bullying Awareness and Prevention: Focusing on Developing Bullying Prevention Skills
Project/Area Number |
16K04284
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational psychology
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Research Institution | Iwate University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | いじめ認知 / 精神的苦痛度 / いじめ深刻指数 / いじめ防止能力 / 危機介入 / 援助要請 / フィンランド / いじめ対処行動 / 観衆的態度 / 傍観者的態度 / 援助要請行動 / 国際比較調査 / 関係性攻撃 / 言語性攻撃 / 物的攻撃 / 身体的攻撃 / 学校適応感 / 規範意識 / 協調性 / アサーション力 / 感情制御能力 / いじめ認知尺度 / いじめ認知得点 / いじめ認知件数 / うつ / 客観的評価基準 / 身体的・物理的攻撃 / 精神的攻撃 / 言語的攻撃 / いじめ防止能力尺度 / いじめ防止教育 |
Outline of Final Research Achievements |
"Bullying Perception Scale” was developed to enable objective bullying judgement". In addition, "Anti-bullying Ability Scale" was developed to objectively measure and evaluate the "anti-bullying ability level" of students. As a result, it was found that the students' ability to prevent bullying consists of four ability factors: crisis intervention, emotional control, help-seeking, and communication. Finnish students were found to be significantly higher in all abilities except for crisis intervention and overall. Among them, it became clear that enhancing help-seeking ability is especially important for bullying prevention.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究を通して、被害者の主観的判断のみに頼らない客観的な「いじめ判定」を可能にする「いじめ認知尺度」が初めて開発されたことは学術的にも社会的に意義深い。新たに開発された尺度では、学校において「いじめ」が疑われる出来事それぞれに相対的な精神的苦痛度を示す「いじめ深刻指数」が付記されているので、学校現場において頻度と程度の両面から「いじめ」によって心に深刻なダメージを受けている児童生徒の早期発見に大きく寄与することが期待される。あわせて「いじめ防止能力尺度」が開発されたことは、児童生徒の「いじめ防止能力」の実態把握だけでなく、「いじめ防止教育」の効果検証においても大いに貢献することが期待される。
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Report
(8 results)
Research Products
(20 results)