• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The functions of learners' knowledge operation in the class and the promotion conditions

Research Project

Project/Area Number 16K04287
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

Kudo Yoshifumi  東北大学, 教育学研究科, 教授 (20231293)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords授業の心理学 / 知識操作 / 授業者要因 / 教授者 / 教材解釈 / 授業研究 / 教材理解 / 理科 / 教育系心理学 / 教授学習過程
Outline of Final Research Achievements

In this study, the operability of rules was taken up as one of the factors promoting knowledge operation.It was hypothesized that teaching rules with high operability would facilitate a rudimentary understanding of the law of mass conservation.However, the result of the evaluation test did not exceed the result of the class taught in the ordinary textbook.In addition, even when teaching rules with high operability, the learner's spontaneous operation activities were hardly observed, and many were prompted by teacher's questions.Furthermore, there was a bias in the knowledge operation that the teacher urged.This bias is presumed to be the influence of the teacher's understanding of the teaching materials.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

授業の心理学的研究においては、授業者が行った教授活動を独立変数とし、学習成果を従属変数とする研究パラダイムが通例であった。しかし本研究により、授業者の教材解釈が授業過程における知識操作の偏りを生み出し、それが学習成果に影響を与える可能性が示唆された。このことは、授業者変数の影響の大きさを物語るものであり、授業者変数を独立に取り出すことが難しい従来の研究パラダイムの変更をせまるものである。授業の心理学的研究における授業者要因の影響力の大きさを認識させたという点や授業者要因を含めた新しい研究パラダイムを提案したという点で、学術的意義がある。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 理科授業における操作可能なルールの教示が科学法則の初歩的な理解に及ぼす影響2019

    • Author(s)
      佐藤誠子・蛯名正司・工藤与志文
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 14 Pages: 42-56

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Can Psychology Address the Key Questions in the Study of Teaching and Learning the Contents of a Particular Subject Matter?2017

    • Author(s)
      西林克彦・宮崎清孝・工藤与志文
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 56 Issue: 0 Pages: 202-213

    • DOI

      10.5926/arepj.56.202

    • NAID

      130006106504

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2017-03-30
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 理科授業におけるルール学習の促進2017

    • Author(s)
      蛯名正司・佐藤誠子・工藤与志文
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 13 Pages: 1-20

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科授業におけるルール学習の促進・抑制要因に関する検討2017

    • Author(s)
      佐藤誠子・蛯名正司・工藤与志文
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「塩は水にとけない」-理科実験における「観察の理論負荷性」-2016

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 12 Pages: 10-20

    • NAID

      130007490680

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 授業にかかわる3つの「論理」について2018

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第14回年会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校算数「割合」の授業に関する実践研究2017

    • Author(s)
      蛯名正司・佐藤誠子・工藤与志文
    • Organizer
      日本教授学習心理学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小3理科授業「物の重さをくらべよう」に関する実践研究2016

    • Author(s)
      佐藤誠子・蛯名正司・工藤与志文
    • Organizer
      日本教授学習心理学会
    • Place of Presentation
      山梨大学
    • Year and Date
      2016-07-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi