• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Measuring the next mental age -random number generation as a working memory test-

Research Project

Project/Area Number 16K04312
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionAsia University

Principal Investigator

Itagaki Fumihiko  亜細亜大学, 経営学部, 教授 (10203077)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 堀 玄  亜細亜大学, 経営学部, 教授 (60322658)
亀田 弘之  東京工科大学, コンピュータサイエンス学部, 教授 (00194994)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsワーキングメモリ / 乱数生成課題 / 前頭葉 / 実行系機能 / 自我同一性 / 連続性・斉一性 / 精神年齢 / ステレオタイプ / エピソードバッファ / 線分2等分課題 / 青年期 / 発達 / 創造性 / 視空間スケッチパッド / 教育系心理学 / 実験系心理学
Outline of Final Research Achievements

Random Number Generation(RNG) is known as a task that engages a number of executive processes in the working memory model. Those executive processes are associated with activation of prefrontal regions, which matures during adolescence. We examined the effect of age difference in 18 to 24 years on the RNG task performance and found no constructive effect of the executive functions caused by increase in age.
When using multiple “Ego-identity” scales as a replacement for the age grade and as for the index of maturity, only the awareness of sameness-continuity in Erikson’s ego-identity shows the relation with the effective executive processes in the RNG performance, which result in the increasing of the capacity of “Episodic Buffer” or consciousness. The result is interpreted that working memory is more crucial for building self-consciousness rather than for facilitating social conformity.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、大学教育には社会人基礎力や人間力といったこれまでの学力とは異なった評価の難しい能力の育成が求められている。これまでの社会で重視されてきた能力は知能を裏付けとした学習能力と知識の蓄積であり、それらは意識の中にさまざまなシステムを取り込むことに関連している。しかし、そのシステム自体が大きく変容しようとしている現代においては、既存のシステムを解体し、再構築する創造的思考の側面が求められる。本研究ではその側面を前頭葉機能の成熟と見なし、ワーキングメモリ評価課題の1つである乱数生成課題を用いて新しい精神年齢尺度の構成を試みたものである。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2021 2020 2019 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Bristol/School of Psychological Science(英国)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] The relationship between endowment and ownership effects in memory across cultures2020

    • Author(s)
      Collard Philip、Walford Alexandra、Vernon Lucy、Itagaki Fumihiko、Turk David
    • Journal Title

      Consciousness and Cognition

      Volume: 78 Pages: 102865-102865

    • DOI

      10.1016/j.concog.2019.102865

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師の資質・能力を考える2020

    • Author(s)
      板垣文彦・大久保俊輝・三浦朋子・長田秀一
    • Journal Title

      亜細亜大学課程研究紀要

      Volume: 7 Pages: 8-18

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 乱数生成課題:創造性の計測とワーキングメモリ2016

    • Author(s)
      板垣文彦・伊藤憲治
    • Journal Title

      21世紀科学と人間シンポジュウム論文誌(合冊版)

      Volume: 7 Pages: 16-21

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ワーキングメモリと創造性の接点-乱数生成課題の分析から-2016

    • Author(s)
      板垣文彦・堀玄・伊藤憲治
    • Journal Title

      21世紀科学と人間シンポジュウム論文(合冊版)

      Volume: 8 Pages: 9-14

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 自我同一性(斉一性・連続性)の認知的基礎2021

    • Author(s)
      板垣文彦
    • Organizer
      日本認知心里学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 青年期におけるワーキングメモリ機能の変化と自我同一性2020

    • Author(s)
      板垣文彦,大久保俊輝,伊藤憲治,亀田弘之
    • Organizer
      21世紀科学と人間シンポジウム論文誌 13(1):04_1-6,2020.3
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 乱数生成課題における表象イメージ空間を探る (その3)2020

    • Author(s)
      須永範明,板垣文彦, 伊藤憲治,相田沙織
    • Organizer
      21世紀科学と人間シンポジウム論文誌 13(1):05_1-6,2020.3
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 乱数生成課題における表象イメージを探る(その2)2019

    • Author(s)
      須永範明・板垣文彦・伊藤憲治
    • Organizer
      21世紀科学と人間論文誌
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 乱数生成課題における表象イメージ空間を探る2017

    • Author(s)
      須永範明・板垣文彦・伊藤憲治
    • Organizer
      第10回21世紀科学と人間シンポジュウム
    • Place of Presentation
      東京工科大学
    • Year and Date
      2017-03-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 乱数生成課題は青年期の精神年齢尺度になりうるか?2017

    • Author(s)
      板垣文彦・伊藤憲治
    • Organizer
      電子情報通信学会、思考と言語研究会
    • Place of Presentation
      名古屋国際センター
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 乱数生成課題における音声の階層的韻律特徴の解析2017

    • Author(s)
      伊藤憲治・板垣文彦・丹羽真一
    • Organizer
      電子情報通信学会、総合大会
    • Place of Presentation
      名城大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] The Relationship Between Systemizing-Empathizing and Random Number Generation2016

    • Author(s)
      Fumihiko ITAGAKI, Akio WAKABAYASHI
    • Organizer
      31 International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Yokohama, Japan
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 応用心理学ハンドブック(認知5 乱数生成課題)2020

    • Author(s)
      板垣文彦
    • Total Pages
      2
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] Bristol University Dr Dave Turk

    • URL

      http://seis.bris.ac.uk/~psdjt/homepage/Welcome.html

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi