• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

How do young children guess word meanings through taking others' perspectives

Research Project

Project/Area Number 16K04318
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionTokyo Denki University

Principal Investigator

KOBAYASHI Harumi  東京電機大学, 理工学部, 教授 (60333530)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 伊藤 恵子  十文字学園女子大学, 人間生活学部, 教授 (80326991)
高田 栄子  埼玉医科大学, 医学部, 講師 (20236227)
安田 哲也  東京電機大学, 理工学部, 研究員 (90727413)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords教示行動 / 言語発達 / 自閉スペクトラム症児 / 他者視点 / 直示行動 / 意図明示 / 語の意味の推測 / 指さし理解・産出 / 教示行為 / 非言語的手がかり / 教育的意図 / 他者の視点取得 / 指示意図 / 他者意図理解 / 発達障害 / ことばの意味推測 / 指さし / ジェスチャー / 部分名称 / 言語獲得 / 心の理論 / 意図推測
Outline of Final Research Achievements

We studied how children take others’ perspectives and do referencing actions when they themselves teach something to others. The participants were typically developing 4-year-old and 6-year-old children and adults, and children of autism spectrum disorder. The result showed that when the aim of teaching behavior is explicit, all participant groups properly took others’ perspectives to put objects in a proper direction, but using touch-pointing that can properly specify the referent part varied among the participant groups suggesting developmental changes. Autistic children tended to use touch-pointing even when the experimenter pointed object part with 7cm distance from the object.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

他者の視点に立つ能力は、他者の視線や他者からの見えの情報を利用して他者の心的状態を推測するものであり、言語・コミュニケーション能力の獲得を行う際に重要な要因を占めている。本研究から、教示行動はまず行為目的の明示化により促される他者視点の取得が先行して獲得され、その後、行為目的が非明示である場合の指示行為をも利用するために他者視点を用いる能力が獲得される可能性がある。自閉スペクトラム症(ASD)児はこの能力に困難を抱えており、直示的(意図明示)な手がかりに気づくことが難しいことが示唆された。発達障害児の支援に関しては、非明示的な情報をいかに理解するよう支援するかが重要となる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (32 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 5 results) Presentation (20 results) (of which Int'l Joint Research: 10 results,  Invited: 6 results) Book (3 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 語の獲得を出来事の概念からの分化として捉える2019

    • Author(s)
      小林春美
    • Journal Title

      ベビーサイエンス

      Volume: 18 Pages: 25-27

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 一見不合理的に見える「わざわざ感」のある指示行為がもたらす意味情報2018

    • Author(s)
      安田哲也、明地洋典、小林春美
    • Journal Title

      発達研究

      Volume: 32 Pages: 119-128

    • NAID

      40021631927

    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Effects of Tool Use in Conveying Referential Intentions in Ostensive Communication2018

    • Author(s)
      Moriyama Shinya、Yasuda Tetsuya、Kobayashi Harumi
    • Journal Title

      Conference handbook of the 20th Annual International Conference of the Japanese Society for Language Sciences

      Pages: 54-57

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 提示条件の相違による自閉スペクトラム症児の発話意図推測2018

    • Author(s)
      伊藤恵子、安田哲也、小林春美、高田栄子
    • Journal Title

      社会環境学会

      Volume: 10 Pages: 39-50

    • NAID

      40021616769

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Language Use in Joint Action: The Means of Referring Expressions2018

    • Author(s)
      Kobayashi Harumi、Yasuda Tetsuya、Igarashi Hiroshi、Suzuki Satoshi
    • Journal Title

      International Journal of Social Robotics

      Volume: - Issue: 5 Pages: 1-9

    • DOI

      10.1007/s12369-017-0462-3

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 提示条件の相違による自閉スペクトラム症児の発話意図推測2018

    • Author(s)
      伊藤恵子、安田哲也、小林春美、高田栄子
    • Journal Title

      社会環境論究

      Volume: 10 Pages: 39-50

    • NAID

      40021616769

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 遠隔対話におけるオンライン・フィードバックの役割ー指示意図推測課題を利用してー2017

    • Author(s)
      安田哲也、小林春美
    • Journal Title

      十文字学園女子大学紀要

      Volume: 48 Pages: 57-67

    • NAID

      40021979357

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Comprehension of weak and strong scalar implicatures in Japanese young children and adults2019

    • Author(s)
      Yasuda T.、Kobayashi H.
    • Organizer
      Budapest CEU Conference on Cognitive Development (BCCCD 19)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「こころ」と「こころの理論」―Theory of Mind 概念に再接近する―2019

    • Author(s)
      橋彌和秀、小林春美、森口佑介、大坪庸介、狩野文浩、松井智子、木下孝司
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 直示コミュニケーションが言語発達を促進する2019

    • Author(s)
      小林春美
    • Organizer
      シンポジウム「発達障害者の言語:階層性と意図共有の接点」
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Referent Visibility and Perspective Taking in English Demonstrative Use and Comprehension2018

    • Author(s)
      Kashiwadate K.、Akechi H.、Yasuda T.、Kobayashi H.
    • Organizer
      The Japanese Society for Language Sciences 20th Annual International Conference (JSLS2018)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Discussion on Origins and evolution of language: archaeological and anthropological perspectives2018

    • Author(s)
      Kobayashi H.
    • Organizer
      The Japanese Society for Language Sciences 20th Annual International Conference (JSLS2018)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Do children use “fine” ostensive communication?2018

    • Author(s)
      Kobayashi H.、Yasuda T.
    • Organizer
      12th International Conference on Language Evolution
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Use and comprehension of pointing as a means of intention sharing2018

    • Author(s)
      Kobayashi H.
    • Organizer
      EVOLINGUISTIC2018: Intention Sharing and Communication
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Roles of Ostensive Communication in Language Development2018

    • Author(s)
      Kobayashi H.
    • Organizer
      International Symposium for “Potentials and Perspectives of Communication among Humans and Agents Including Robots and Animals”
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 話し手の発話意図に関する語用論的情報の理解―自閉スペクトラム症児者と定型発達児者との比較―2018

    • Author(s)
      伊藤恵子、安田哲也、池田まさみ、小林春美、高田栄子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症児における発話の間(ま)の解釈2018

    • Author(s)
      安田 哲也、伊藤 恵子、高田 栄子、小林 春美
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 指さしにおける関連性の解釈方略2017

    • Author(s)
      小林春美, 安田哲也
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場(広島県広島市)
    • Year and Date
      2017-03-27
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Specifying actions to referents in ostensive communication2017

    • Author(s)
      Takahashi Hajime、Yasuda Tetsuya、Kobayashi Harumi
    • Organizer
      the 19th Annual International Conference of the Japanese Society for Language Sciences
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Is comprehension of demonstratives egocentric or social?2017

    • Author(s)
      Sasagawa Naoto、Akechi Hironori、Yasuda Tetsuya、Kobayashi Harumi
    • Organizer
      the 19th Annual International Conference of the Japanese Society for Language Sciences
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Ostensive-inferential communication and language development2017

    • Author(s)
      Kobayashi Harumi
    • Organizer
      Kyoto Conference on Evolinguistics
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 他者からの見えが指示詞使用に与える影響 ―レーザーポインターの使用による検討―2017

    • Author(s)
      森山 信也、安田 哲也、小林 春美
    • Organizer
      日本認知科学会第34回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 提示条件の相違によるASD児の発話意図推測2017

    • Author(s)
      伊藤 恵子、安田 哲也、高田 栄子、小林 春美
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Enforced pointing gesture can indicate invisible objects behind a wall2017

    • Author(s)
      Takahashi Hajime、Yasuda Tetsuya、Kobayashi Harumi
    • Organizer
      the 39th Annual Meeting of the Cognitive Science Society
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 発話意図推測に関する文脈的手がかりと言語的手がかりの理解2016

    • Author(s)
      安田哲也, 伊藤恵子, 高田栄子, 小林春美
    • Organizer
      日本認知科学会第32回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 馬塚講演の解説と検討: 直示につながる音声発達と言語進化への示唆2016

    • Author(s)
      小林春美
    • Organizer
      日本進化学会第18回大会シンホジウム
    • Place of Presentation
      東京工業大学(東京都目黒区)
    • Year and Date
      2016-08-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 異なる指形状の指さしにおける対象特定とその確信度2016

    • Author(s)
      高橋元、小林春美、安田哲也
    • Organizer
      言語科学会第18回年次国際大会
    • Place of Presentation
      東京大学駒場キャンパス(東京都目黒区)
    • Year and Date
      2016-06-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 第2章言語獲得理論『コミュニケーション発達の理論と支援』2018

    • Author(s)
      小林春美(藤野博編本郷一夫監修)
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760895717
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] コミュニケーション発達の理論と支援2018

    • Author(s)
      藤野博(編著)、本郷一夫(監修)、小林 春美 他(著)
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760895717
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 言語発達とその支援2017

    • Author(s)
      臨床発達心理士認定運営機構、秦野 悦子、高橋 登(編著)、小林 春美 他(著)
    • Total Pages
      348
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623080748
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] Communication Science Lab@TDU

    • URL

      https://sites.google.com/view/comsci-tdu

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 小林春美 東京電機大学コミュニケーション科学研究室

    • URL

      https://sites.google.com/site/comscitdu/home

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi