How do young children guess word meanings through taking others' perspectives
Project/Area Number |
16K04318
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational psychology
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Research Institution | Tokyo Denki University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
伊藤 恵子 十文字学園女子大学, 人間生活学部, 教授 (80326991)
高田 栄子 埼玉医科大学, 医学部, 講師 (20236227)
安田 哲也 東京電機大学, 理工学部, 研究員 (90727413)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
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Keywords | 教示行動 / 言語発達 / 自閉スペクトラム症児 / 他者視点 / 直示行動 / 意図明示 / 語の意味の推測 / 指さし理解・産出 / 教示行為 / 非言語的手がかり / 教育的意図 / 他者の視点取得 / 指示意図 / 他者意図理解 / 発達障害 / ことばの意味推測 / 指さし / ジェスチャー / 部分名称 / 言語獲得 / 心の理論 / 意図推測 |
Outline of Final Research Achievements |
We studied how children take others’ perspectives and do referencing actions when they themselves teach something to others. The participants were typically developing 4-year-old and 6-year-old children and adults, and children of autism spectrum disorder. The result showed that when the aim of teaching behavior is explicit, all participant groups properly took others’ perspectives to put objects in a proper direction, but using touch-pointing that can properly specify the referent part varied among the participant groups suggesting developmental changes. Autistic children tended to use touch-pointing even when the experimenter pointed object part with 7cm distance from the object.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
他者の視点に立つ能力は、他者の視線や他者からの見えの情報を利用して他者の心的状態を推測するものであり、言語・コミュニケーション能力の獲得を行う際に重要な要因を占めている。本研究から、教示行動はまず行為目的の明示化により促される他者視点の取得が先行して獲得され、その後、行為目的が非明示である場合の指示行為をも利用するために他者視点を用いる能力が獲得される可能性がある。自閉スペクトラム症(ASD)児はこの能力に困難を抱えており、直示的(意図明示)な手がかりに気づくことが難しいことが示唆された。発達障害児の支援に関しては、非明示的な情報をいかに理解するよう支援するかが重要となる。
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Report
(4 results)
Research Products
(32 results)