• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Exploring excessive help-seeking and development the intervention program.

Research Project

Project/Area Number 16K04336
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

Honda Masahiro  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (40579140)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords援助要請 / 被援助志向性 / 援助要請に焦点を当てたカウンセリング / 認知行動療法 / 発達臨床心理学 / 学校心理学 / 予防教育
Outline of Final Research Achievements

According to the concepts of "Help-seeking Focused Counseling" (Honda and Mizuno, 2017), the problem situations which should be dealing with are "anable to seek help ," "excessive help-seeking," and "non-functioned help-seeking." The purpose of this research is exploring excessive help-seeking. As the results, it revealed that the fulequencies of "excessive help-seeking" is lower than "anable to seek help," and emotional regulation was correlated with "excessive help-seeking."
Based on these sutudies, the intervention program focused on reducing "excessive help-seeking" was developed. This program inclueded social skills training targetted on emotional control skills, providing social support skills, and help-seeking skills. Although the effects of the program was small, this research provided important inshits about "excessive help-seeking."

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

援助要請研究の中心は過少性(自己解決できなくても相談しないこと)であり,いかに「助けて」と言えるようになるかを研究している。一方,本研究で検討した過剰性(自己解決可能でも相談すること)はいくつかの研究から相談者自身のメンタルヘルスの悪化を招くことが示唆されており,過少性と同じく研究する意義のある現象である。
本研究成果はこれまで注目されなかった援助要請の過剰性というテーマを学術界に示した点に学術的意義がある。さらに作成したプログラムは日常的な支え合い(仲間同士で助ける,相談する)のスキルを高める効果が得られ,相談できる力を高めることを目的としたいじめ未然防止活動や自殺予防教育にも貢献し得る。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 統合的葛藤解決スキル,感情調整と援助要請スタイルの関連2020

    • Author(s)
      本田真大・益子洋人・永井智
    • Journal Title

      学校臨床心理学研究(北海道教育大学大学院研究紀要)

      Volume: 17 Pages: 23-31

    • NAID

      40022251115

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学生のソーシャルサポート提供スキル尺度の作成2019

    • Author(s)
      本田真大
    • Journal Title

      日本学校心理士会年報

      Volume: 11 Pages: 65-72

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 援助要請行動の生起過程に基づく介入モデルの妥当性の検討2018

    • Author(s)
      本田真大
    • Journal Title

      学校臨床心理学研究(北海道教育大学大学院教育学研究科紀要)

      Volume: 15 Pages: 23-30

    • NAID

      120006471889

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 援助要請の最適性と機能性―「相談すること」―の困難さに関する研究と実践2017

    • Author(s)
      本田真大
    • Journal Title

      日本学校心理士会年報

      Volume: 10 Pages: 33-41

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 援助要請に焦点を当てたカウンセリングに関する理論的検討2017

    • Author(s)
      本田真大・水野治久
    • Journal Title

      カウンセリング研究

      Volume: 印刷中

    • NAID

      130007485170

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもの「相談できる力」を育てる―援助要請の心理学―2017

    • Author(s)
      本田真大
    • Journal Title

      月刊学校教育相談

      Volume: 31(3) Pages: 18-21

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ソーシャルスキル,感情調整と援助要請スタイルの関連―ソーシャルサポート提供スキル,援助要請スキルを含めた検討―2019

    • Author(s)
      本田真大
    • Organizer
      日本コミュニティ心理学会第22回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 統合的葛藤解決スキル,感情調整と援助要請スタイルの関連2019

    • Author(s)
      本田真大
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第52回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 被援助志向性,援助要請スキルと援助要請スタイルの関連―援助要請を促進する介入が過剰性を招く可能性の検討―2019

    • Author(s)
      本田真大・永井智
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会第45回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 援助要請に焦点を当てたカウンセリング(シンポジウム「カウンセリングに活かす援助要請の視点」)2019

    • Author(s)
      本田真大
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会(大阪府)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 思春期を対象とした援助要請への介入2019

    • Author(s)
      本田真大
    • Organizer
      第13回援助要請研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Meta-analysis of help-seeking across Japanese studies (1): An association with self-esteem2018

    • Author(s)
      Masato Kimura, Toshiharu Iida, Satoru Nagai, Masahiro Honda, & Haruhisa Mizuno
    • Organizer
      The 40th International School Psychology Association Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Meta-analysis of help-seeking across Japanese studies (2): An association with social support2018

    • Author(s)
      Toshiharu Iida, Satoru Nagai, Masahiro Honda, Haruhisa Mizuno, & Masato Kimura
    • Organizer
      The 40th International School Psychology Association Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Meta-analysis of help-seeking across Japanese studies (3): An association with gender differences2018

    • Author(s)
      Satoru Nagai, Masahiro Honda, Haruhisa Mizuno, Masato Kimura, & Toshiharu Iida
    • Organizer
      The 40th International School Psychology Association Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Meta-analysis of help-seeking across Japanese studies (4): An association with subjective distress2018

    • Author(s)
      Masahiro Honda, Haruhisa Mizuno, Masato Kimura, Toshiharu Ida, & Satoru Nagai
    • Organizer
      The 40th International School Psychology Association Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 援助要請の過剰性の実態把握と関連要因の検討(公募シンポジウム 援助要請の「過剰性」の特徴)2018

    • Author(s)
      本田真大
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 援助要請への介入に関する理論的検討(3)-援助要請行動への介入研究を包括する理論的枠組みの提案-2017

    • Author(s)
      本田真大
    • Organizer
      日本コミュニティ心理学会第20回記念大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 若者と成人を対象とした援助要請行動の最適性と機能性の実態把握2017

    • Author(s)
      本田真大・永井智
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会第43回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高校生の援助要請スキルへの介入(シンポジウム「小・中・高校生の現代的な課題の解決に資するソーシャルスキル教育―感謝,統合的葛藤解決,援助要請―」の話題提供)2017

    • Author(s)
      本田真大
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第50回記念大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 援助要請行動後の認知(援助評価)を標的とした認知再構成法の改良版の効果検証2016

    • Author(s)
      本田真大
    • Organizer
      第16回日本認知療法学会
    • Place of Presentation
      大阪府
    • Year and Date
      2016-11-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学校内と他機関とのコラボレーション―援助要請カウンセリング―2016

    • Author(s)
      水野治久・本田真大・千賀則史・中井大介
    • Organizer
      日本学校心理学会第18回大会
    • Place of Presentation
      愛知県
    • Year and Date
      2016-10-02
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 事例から学ぶ 心理職としての援助要請の視点―「助けて」と言えない人へのカウンセリング2019

    • Author(s)
      水野治久(監修) 木村真人・飯田敏晴・永井智・本田真大(編著)
    • Total Pages
      169
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760826711
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] いじめに対する援助要請のカウンセリング―「助けて」が言える子ども,「助けて」に気づける援助者になるために―2017

    • Author(s)
      本田真大
    • Total Pages
      103
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760821754
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 援助要請・被援助志向性の心理学―困っていても援助を求められない人の理解と援助―2017

    • Author(s)
      水野治久・永井智・本田真大・飯田敏晴・木村真人
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      金子書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi