• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Globalization of teacher education: Empirical research on educational outcomes of global education

Research Project

Project/Area Number 16K04476
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionShimane University

Principal Investigator

Kagawa Naomi  島根大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (80622399)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 百合田 真樹人  独立行政法人教職員支援機構(次世代教育推進センター調査企画課), 次世代教育推進センター, 上席フェロー (40467717)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Keywords教育評価 / 国際教育 / 教師教育 / 国際化 / カリキュラム / グローバル化 / 教育効果 / 国際交流 / グローバル教育 / 国際連携
Outline of Final Research Achievements

It has been 10 years since Japanese Ministry of Education announced that they aim to educate globally competent teachers by expanding faculty 's overseas training opportunities. However, there have been few empirical studies that report the effectiveness of overseas or international exchange to cultivate globally competent teachers. Our research was an initiative to develop an international education program that is designed within the teacher education curriculum. The objective of this research is to empirically verify the educational effect of the program on students’ learning as educators.
We have developed an international education program where university students with various cultural background work on a collaborative learning project. Developing an effective and valid measurement of the impact of the international education program. We measured the participants’ perceptions about learning as educators and global competency skills by developing and conducting surveys.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学士教育のグローバル化対応とその進捗状況を示すことに用いられる指標は、国外派遣された留学者数、海外からの受入れ留学生数、英語言語能力など、容易に計測できるものに限定される傾向が課題としてある。また、課程認定等によるカリキュラムの自由度に制限がかかる教員養成目的学部では、国際教育活動がどのように養成する教員の資質能力向上に資するかを検討することが肝要である。この現状課題の改善と教員養成目的学部の特徴を踏まえ、本研究は、国際教育の結果得られる教師としての学びの大きさをグローバル化の指標として提案し、教育効果の検証をおこない、有意な国際教育プログラムを設計をするための重要要素を抽出した。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2018 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Int'l Joint Research] ミシガン州立大学(米国)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教員養成課程での国際教育活動の効果検証―カリキュラムを補完する国際教育のあり方をめぐって―2017

    • Author(s)
      香川奈緒美・百合田真樹人
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報 第26号

      Volume: 76 Pages: 86-86

    • NAID

      130007884598

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教員養成課程のグローバル化の実践と評価:国外大学との協働学修プログラム。。2016

    • Author(s)
      百合田真樹人、香川奈緒美
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 34 Pages: 153-166

    • NAID

      120005898782

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 持続可能なアクティブ・ラーニングの要素:教師の能力形成2018

    • Author(s)
      香川奈緒美 百合田真樹人
    • Organizer
      日本教師教育学会研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 多元的学力観を反映する教育効果の調査測定方法の検討と試案2018

    • Author(s)
      香川奈緒美. 百合田真樹人
    • Organizer
      日本教育学会研究集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 多元的学力観をめぐる国際的調査研究の方向性2018

    • Author(s)
      百合田真樹人. 香川奈緒美.
    • Organizer
      日本教育学会研究集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Education Abroad Programs: The Worst Place for Intercultural Learning?2018

    • Author(s)
      Wong, D. & Kagawa, N.
    • Organizer
      The Forum on Education Abroad
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Education Abroad Programs: The Worst Place for Intercultural Learning?2018

    • Author(s)
      David Wong, Naomi Kagawa
    • Organizer
      Forum on Education Abroad
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教員養成教育カリキュラムを補完する国際教育活動の設計とその効果検証2017

    • Author(s)
      百合田真樹人, 香川奈緒美.
    • Organizer
      日本教育学会研究集会.2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成・教師教育におけるアクティブ・ラーニングの実践課題2017

    • Author(s)
      香川奈緒美. 百合田真樹人.
    • Organizer
      第27回日本教師教育学会研究大会.2017.
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成課程での国際教育活動の有効化とその効果検証2016

    • Author(s)
      香川奈緒美. 百合田真樹人.
    • Organizer
      第26回日本教師教育学会研究大会
    • Place of Presentation
      帝京大学八王子キャンパス(東京都八王子市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi