• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on human formation process of adolescents triggered by negative experience-Based on analysis of biographic-narrative interviews

Research Project

Project/Area Number 16K04489
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionChuo University

Principal Investigator

Torimitsu Mioko  中央大学, 文学部, 教授 (10155608)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 野平 慎二  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (50243530)
藤井 佳世  横浜国立大学, 教育学部, 准教授 (50454153)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) YAMADA Hiroyuki  広島大学, 教育学部, 教授 (60258324)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords教育哲学 / Bildung(人間形成) / ビオグラフィー / ライフヒストリー / アイデンティティ形成 / 青年期 / 学校経験 / 人間形成 / 学校
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the typology of ‘Bildungsprozess’ (human formation process )through case analysis of data collected based on the method of biography. The idea of elucidating the concept of Bildung , which has so far been elucidated exclusively through the interpretation of theoretical texts, on the basis of empirical data, relied on the " die bildungstheoretisch orientierte Biographieforschung " of German pedagogy. Narrative interviews were conducted with university students for the purpose mentioned above. 2 cases, that clearly mention “transformation”, were selected from the collected cases to be reconstructed as Bildungsprozess. It showed in an intuitively understandable form that human growth takes place based on the interaction between the individual and society.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

第一に本研究は、これまでもっぱら解釈学的解読に基づいて究明されてきた「人間形成」概念を、経験的研究に基づいて解明することが可能であることを示し、それによって人の成長過程を、「発達」とも「社会化」とも違う、個人と社会との相互作用に基づく変容として、経験的に解明する方途が開かれた。第二に本研究は、青少年の人間形成過程を、固有の欲求を持つ個人と社会的要請との葛藤とその乗り越えのプロセスとして事例に即して再構成した。事例分析として示される知は、一般化され抽象度の高い理論値とは異なる、青少年とその支援者に、直感的に理解しやすい形式で提供され、彼らに対して問題発見的な知として機能することが期待される。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 彼女は先行する世代の問題をどのように継承したのかーある大学生のインタビュー解釈ー2019

    • Author(s)
      藤井佳世
    • Journal Title

      教育学論集

      Volume: 第60集 Pages: 211-230

    • NAID

      120007052561

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 成長するとはどういうことかー事例にもとづいて考えるー2018

    • Author(s)
      鳥光美緒子
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 第117号 Pages: 80-95

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 変容としての人間形成ー理論と経験ー2018

    • Author(s)
      野平慎二・藤井佳世・鳥光美緒子
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 第117号 Pages: 119-125

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 人間形成論的ビオグラフィー研究の進め方ーインタビューから解読までー2018

    • Author(s)
      鳥光美緒子・藤井佳世・野平慎二
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 第27号 Pages: 134-136

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 非弁証法的な人間形成形態の再構成の試みーある大学生のビオグラフィ・インタビューの人間形成論的読解2018

    • Author(s)
      野平慎二
    • Journal Title

      愛知教育大学紀要(教育科学)

      Volume: 67-1 Pages: 9-16

    • NAID

      120006411352

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Familienkonflikt, religioese Beratung und Transformation -- Interpretation ueber Erzaehlung einer japanischen Studentin2018

    • Author(s)
      Mioko Torimitsu, Shinji Nobira, Kayo Fujii
    • Organizer
      Deutsche Gesellschaft fuer Erziehungswissenschaft
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 人間形成論的ビオグラフィー研究の進め方ーインタビューから解読までー2017

    • Author(s)
      鳥光美緒子・藤井佳世・野平慎二・藤川信雄・森田伸子
    • Organizer
      教育思想史学会コロキウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 変容としての人間形成ー理論と経験の間2017

    • Author(s)
      野平慎二・H.-Ch.Koller・真壁宏幹・鳥光美緒子
    • Organizer
      教育哲学会ラウンドテーブル
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi