• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comprehensive Approach on Teacher Education in the USA

Research Project

Project/Area Number 16K04502
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionSeirei Christopher University

Principal Investigator

NARIMATSU MIE  聖隷クリストファー大学, 看護学部, 准教授 (40440812)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 梅澤 収  静岡大学, 教育学部, 教授 (90223601)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords一体的な改革 / 教員研修 / 教育養成 / 教員の職能開発 / 教員採用 / 教員不足問題 / アメリカ合衆国 / 教員養成 / 学区と大学のパートナーシップ / 学区教員と大学教員の連携 / 教員の養成 / 教員の採用 / 教員の研修 / 一体的改革 / 学区と大学の連携 / 学区と大学の協働・連携 / アメリカ
Outline of Final Research Achievements

In this study, we clarified how American universities and educational administrations work together to connect learning in training, recruitment, and training in order for teachers to improve their qualities and abilities throughout their teaching careers. Using Wisconsin as a case, we clarified (1) how to evaluate the contents of the training phase and use it for teacher selection, (2) how to deepen and expand the contents of the training course at the stage of teaching experience (1-3 years), and (3) how the school district's educational administration uses university classes for teacher training. In 2016, based on the "Talent Development Framework" created by the State's Expert Standard Council, a new integrated reform was being developed based on the three elements of faculty attraction, preparation, and retention.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

アメリカ・ウィスコンシン州では、教員養成・採用・研修を一体的にとらえる職能開発のための計画が、1990年代の後半と2016年度末以降の二度に渡って展開されてきた。1990年代の一体的改革が職能成長の各段階を途切れなく(seamless)接続することを狙ったものであるのに対して、2016年度以降の一体的改革は「教員不足」の状況に対応するため、養成前に児童生徒を教職に「引きつけ」、退職後の再雇用により「維持する」等の施策を含めた「安定した人材育成」が主目的とされた。また、研修段階での教員評価は学力テストを含む生徒の学習成果が利用されたが、VAM利用は見送られ、成否の基準設定は各教員に任された。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] アメリカの教員免許更新制度の動向:ウィスコンシン州の教員免許更新制停止の事例に関する一考察2020

    • Author(s)
      成松美枝
    • Journal Title

      アメリカ教育研究

      Volume: 第30号 Pages: 103-111

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アメリカ・ウィスコンシン州における教員育成・支援システム~教員養成・研修システムにおける州立大学の役割に注目して~2018

    • Author(s)
      成松美枝 梅澤収
    • Journal Title

      静岡大学教育学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 第28号 Pages: 29-38

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 現代米国の教員評価における生徒の学習成果の利用に関する考察ーウィスコンシン州の教員評価政策を事例にー2018

    • Author(s)
      成松美枝
    • Journal Title

      日本教育政策学会年報

      Volume: 第25号 Pages: 30-42

    • NAID

      130007656752

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] アメリカの教員養成・採用・研修の一体的改革について2019

    • Author(s)
      成松美枝
    • Organizer
      日本アメリカ教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] アメリカ・ウィスコンシン州における教員免許更新制の停止に関する一考察2018

    • Author(s)
      成松美枝
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ウィスコンシン州の教員評価に関する考察2017

    • Author(s)
      成松美枝
    • Organizer
      日本アメリカ教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] アメリカ教育改革の新展開と教師教育改革ESSAが教師教育改革にもたらすもの2016

    • Author(s)
      櫻井直輝、梅澤希恵、成松美枝、梅澤収、津田宏、木場裕紀
    • Organizer
      日本教師教育学会第26回大会
    • Place of Presentation
      帝京大学八王子キャンパス(東京都八王子市)
    • Year and Date
      2016-09-16
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi