• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

How to make learning assessment by active learning

Research Project

Project/Area Number 16K04507
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

Ando Terutsugu  関西大学, 文学部, 教授 (70143930)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 福本 義久  四天王寺大学, 教育学部, 准教授 (70734523)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsアクティブ・ラーニング / 深い学び / 達成ポイント / ルーブリック / 相互評価 / 教師評価 / 形成的アセスメント / 自己調整 / フィードバック / 他者評価 / 学習課題 / 自己評価 / 成長マインドセット / 現職教員 / 教員志望学生 / 社会科教育法 / ピア学習 / アクティブ・ラーニング / 学習評価 / 評価と学びの連動 / 成功規準 / 持続可能な評価
Outline of Final Research Achievements

Firstly, learners of elementary to university levels had better select relational and expanded abstract verbs incorporating in the learning task to internalize in-depth learning. Secondary, after our classroom practices, elementary students should adapt achievement point, however, students from junior high school to university demonstrated that rubric should be adopted. Thirdly, the students could identify the success and failure of learning by peer assessment, and demonstrate to be achieved if they made self-assessment through excellent others assessment including teacher assessment . In addition, teacher’s assessment helps correct the failure to lead learner’s learning improvement in self-regulated learning, as indicated in Whole Summary and Self -Relection of the final stages of our teaching method.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

新学習指導要領に伴って、2019年3月に指導改善と学習改善を2本柱とする指導要録が通知されたが、本研究は、指導改善から言えば形成的アセスメント、学習改善から言えば自己調整学習と特徴づけて、両者の融合をさせた授業法を提案し、小学生に対しては、ルーブリックよりむしろ達成ポイントのほうが学習の内的能動性を確保できることを実証しながら、学びの出来と不出来を確認し、不出来をできるような実践的方法を解明した点に学術的意義がある。この方法は、新指導要録に対する具体的で有効な進め方の指針にもなるという点で社会的に意義深い研究成果である。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (10 results) Book (3 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] ルーブリックの学習改善機能の活用法2019

    • Author(s)
      安藤輝次
    • Journal Title

      日本物理教育学会『物理教育』

      Volume: 67巻第2号 Pages: 1-4

    • NAID

      130007676282

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 形成的アセスメントからみたペア学習2019

    • Author(s)
      安藤輝次
    • Journal Title

      関西大学文学部『文学論集』

      Volume: 68巻第4号 Pages: 49-74

    • NAID

      120006594423

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] ヴァンダービルド大学のピア支援学習方法(PALS)2019

    • Author(s)
      安藤輝次
    • Journal Title

      アメリカ教育学会『アメリカ教育研究』

      Volume: 29号 Pages: 15-28

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ペア類型から見たペア学習の教育効果の検証―日本人大学生対象の教職科目の授業を例にして―2019

    • Author(s)
      福本義久
    • Journal Title

      関西大学『高等教育研究』

      Volume: 10号 Pages: 79-100

    • NAID

      120006619909

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 深い学びを視座にした授業づくり2018

    • Author(s)
      安藤輝次
    • Journal Title

      (財団法人)教育調査研究所

      Volume: 7・8月号 Pages: 16-20

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] ペア学習の方法論-K.J.トッピング依拠して-2018

    • Author(s)
      安藤輝次
    • Journal Title

      関西大学文学部『文学論集』

      Volume: 68巻第2号 Pages: 35-56

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 主体的・対話的で深い学びを実現するペア学習の実践的提案―小学3年生の手紙文を書く授業を例として―2018

    • Author(s)
      風本義久
    • Journal Title

      四天王寺大学『教育研究実践論集』

      Volume: 第5号

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 主体的・対話的で深い学びを実現するペア学習の実践的提案2018

    • Author(s)
      福本義久
    • Journal Title

      四天王寺大学 教育研究実践論集

      Volume: 第5号 Pages: 237-248

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 小・中社会科におけるアクティブ・ラーニングの比較~教職科目「社会科教育法」「社会科教育法II」の実践に焦点化して~2017

    • Author(s)
      安藤輝次
    • Journal Title

      関西大学教職支援センター年報

      Volume: 2016年度号

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 形成的アセスメントからみたペア学習2018

    • Author(s)
      安藤輝次
    • Organizer
      教育目標・評価学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ヴァンダービルド大学のピア支援学習方法」2018

    • Author(s)
      安藤輝次
    • Organizer
      アメリカ教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 普通の学校で行える「深い学び」の全員達成の授業を-カリキュラム開発研究の立場から-2018

    • Author(s)
      安藤輝次
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学3年生のペア類型の特徴と学習効果2018

    • Author(s)
      福本義久
    • Organizer
      日本教育実践学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学1年生のペア学習におけるペア類型と学習効果の検証―意見文を書く国語科の授業を例にして―2018

    • Author(s)
      福本義久
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 持続可能なフィードバックの方法2017

    • Author(s)
      安藤輝次
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 主体的・対話的で深い学びの授業モデル2017

    • Author(s)
      安藤輝次
    • Organizer
      教育目標・評価学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ペア類型から見たペア学習の教育効果の検証2017

    • Author(s)
      福本義久
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生のペア学習に見るペア類型の特徴と学習効果の検証2017

    • Author(s)
      福本義久
    • Organizer
      教育目標・評価学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ペア類型から見たペア学習の教育効果の検証2017

    • Author(s)
      福本義久
    • Organizer
      日本協同教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] みんなで「深い学び」を達成する授業2018

    • Author(s)
      安藤輝次
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      図書文化
    • ISBN
      9784810087024
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 持続的な学びのための大学授業の理論と実践2018

    • Author(s)
      安藤輝次
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      関西大学出版部
    • ISBN
      9784873546674
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] みんなで『深い学び」を達成する授業-形成的アセスメントで子どもが自ら学びを把握し改善するー2018

    • Author(s)
      安藤輝次
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      図書文化社
    • ISBN
      9784810087024
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 評価は、料理のごとく:どちらも味わうことが大切!

    • URL

      http://www2.itc.kansai-u.ac.jp/~tando/index.html

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi