Project/Area Number |
16K04599
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Sociology of education
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Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
INENAGA Yuki 筑波大学, 大学研究センター, 講師 (80315027)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
吉本 圭一 九州大学, 人間環境学研究院, 教授 (30249924)
猪股 歳之 東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 准教授 (60436178)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 高等教育 / 地域 / 社会連携 / イノベーション / 大学 / 教員 / 高等教育政策 / 地域連携 / 教育社会学 / 地域・社会連携 / ステークホルダー |
Outline of Final Research Achievements |
The innovation in higher education through its institutional cooperation with its regional stakeholders, which has seen rapid development in Japan since the 2010s in relation to 'regional revitalization', has been particularly remarkable. This study tried to clarify it from the point of the conflict with classical concept of university: 'academic' concept. As a result, a series of educational policies caused by the extrinsic pressure have helped to embed the cooperation with its regional stakeholder in education and research at universities. At the same time, it becomes clear that it is difficult for university faculty members to establish a common understanding of orientation on university education and research and on intellectual productivity, based on the classical "academic" concept.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、高等教育(特に大学)に対する社会的な要請に対する高等教育機関のレスポンスについて、地域連携・交流の現場で活動を担う担い手に焦点を当てて解明することによって、現場で生じるさまざまな価値葛藤や調整の状況が明らかになり、そのことが高等教育が果たす役割・機能に関わる適切な議論を導くことが可能な点で、社会的意義を持つ。学術的には、高等教育の外部ステークホルダーの視点を適切に導入することによって、高等教育の産出に関心を当てる多くのイノベーション研究や、高等教育内部の文脈に閉じた高等教育研究の問い直しが可能となる点で、学術的意義を持っている。
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