• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research and development of learning environment of operative proof that promotes exploratory learning activities

Research Project

Project/Area Number 16K04647
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

SASA HIROYUKI  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (30315387)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords探究的な学習活動 / 操作的証明 / 道具的創成 / 学習環境デザイン / 教員研修 / 教員養成 / 学修環境デザイン / 代数的証明 / 道具的創生 / 探究的な学習 / アクティブラーニング
Outline of Final Research Achievements

In this Research I was able to exchange ideas with Prof. E. Ch. Wittmann(proponent of the Substantial Learning Environment Theory) about the design of the Substantial Learning Environment.Then, I designed a Substantial Learning Environment for junior high school students and verified the effect by experiment class.
And also I designed a Substantial Learning Environment using Operative Proof and used it in teacher training. Then I was able to observe instrumental genesis in learning activities. This shows that the Substantial Learning Environment using the Operative Proof can be used for teacher education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

探究的な学習活動を促進するために操作的証明という方法論が有効に機能することを,実証的研究を通して明らかにすることができた.また,教員研修での操作的証明を用いた学習環境の活用によって道具的創成の様相を観察することができたことは,これらの学習環境のデザインが教員養成や教員研修へと応用可能であることを示しており,教師教育の視点での成果であるといえる.

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (6 results) Presentation (6 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 科学教育の内容・活動に固有な非認知スキルの評価方法の開発―領域「数と式」における調査内容について―2018

    • Author(s)
      中川裕之,佐々祐之,榎本哲士
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集42

      Volume: 42 Pages: 165-166

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教員養成学の構築に関する基礎研究―デザイン科学の視点から―2018

    • Author(s)
      佐々祐之,田口哲,佐川正人
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究集会発表概要集

      Volume: - Pages: 172-173

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 課題探究として証明することを実現する指導法開発 -領域「数と式」の枠組みの再検討と指導法の開発-2017

    • Author(s)
      中川裕之, 佐々祐之
    • Journal Title

      日本数学教育学会第5回春期研究大会論文集 創成型課題研究の部

      Volume: 5 Pages: 9-14

    • NAID

      40022277325

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 課題探究として証明することの授業化と指導法の開発 -領域「数と式」における第3学年の授業実践を通して-2017

    • Author(s)
      佐々祐之, 中川裕之
    • Journal Title

      日本科学教育学会 年会論文集41

      Volume: 41 Pages: 45-48

    • NAID

      130007436442

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発 -領域「数と式」のカリキュラム開発の枠組みの再検討-2016

    • Author(s)
      佐々祐之,中川裕之
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第4回春期研究大会論文集

      Volume: 4 Pages: 157-162

    • NAID

      40022277868

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校数学における課題探究として証明することの授業化 -領域「数と式」における第1学年の学習活動の具体化-2016

    • Author(s)
      佐々祐之,長谷川英和
    • Journal Title

      日本科学教育学会 年会論文集40

      Volume: 40 Pages: 101-104

    • NAID

      130007436360

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 科学教育の内容・活動に固有な非認知スキルの評価方法の開発―領域「数と式」における調査内容について―2018

    • Author(s)
      中川裕之,佐々祐之,榎本哲士
    • Organizer
      日本科学教育学会年会第42回年会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員養成学の構築に関する基礎研究―デザイン科学の視点から―2018

    • Author(s)
      佐々祐之,田口哲,佐川正人
    • Organizer
      平成30年度日本教育大学協会研究集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 課題探究として証明することを実現する指導法開発 -領域「数と式」の枠組みの再検討と指導法の開発-2017

    • Author(s)
      中川裕之,佐々祐之
    • Organizer
      日本数学教育学会第5回春期研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 課題探究として証明することの授業化と指導法の開発 -領域「数と式」における第3学年の授業実践を通して-2017

    • Author(s)
      佐々祐之,中川裕之
    • Organizer
      日本科学教育学会 第41回年会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校数学における課題探究として証明することの授業化 -領域「数と式」における第1学年の学習活動の具体化-2016

    • Author(s)
      佐々祐之,長谷川英和
    • Organizer
      日本科学教育学会 第40回年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発 -領域「数と式」のカリキュラム開発の枠組みの再検討-2016

    • Author(s)
      佐々祐之,中川裕之
    • Organizer
      日本数学教育学会 第4回春期研究大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 「見方・考え方」を働かせる算数授業2018

    • Author(s)
      瀧ヶ平 悠史、佐々 祐之、末原 久史、本創研
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491035505
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 平成29年改訂 中学校教育課程実践講座 数学2018

    • Author(s)
      永田潤一郎(編),佐々祐之,茅野公穂,岩田耕司,松元新一郎
    • Total Pages
      254
    • Publisher
      株式会社ぎょうせい
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi