• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Proposal and practice of evaluation criteria of algorithm learning based on information science and information technology viewpoint

Research Project

Project/Area Number 16K04663
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionUtsunomiya University

Principal Investigator

Kawashima Yoshiaki  宇都宮大学, 教育学部, 准教授 (70282374)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2017: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords評価基準 / 情報科学 / 情報技術 / プログラミング / アルゴリズム / プログラミング教育 / カリキュラム / 教材 / 教員研修 / プログラミング的思考 / アルゴリズム学習 / 中学校 / 小学校 / 情報教育
Outline of Final Research Achievements

In order to evaluate the learning effect of programming education, evaluation criteria were developed based on the viewpoint of information science and information technology. The effectiveness of this evaluation standard was verified from the practice for primary school. In the results, the evaluation criteria were improved. Furthermore, it was also demonstrated that it can be used as an index for planning the programming ability of teachers, especially the ability to construct algorithms.
Then, in order to examine whether the evaluation based on the evaluation of the child and the support based on the result can be performed in one unit in the elementary school, the class (making of picture book) of the elementary school life course was devised and the practice class was performed. As a result, it was found that the actual condition of the child can be clarified by decoding the evaluation criteria of the subject and the evaluation criteria of the developed algorithm learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学習指導要領の改定に伴い,プログラミング教育が小・中・高等学校において実施されることとなった。 しかし,プログラミング教育を実施するためには,プログラミング教育のカリキュラムの構築や教員の資質能力の向上など多くの課題がある。その中で,特に課題となるのがプログラミング教育を適切に評価するための評価基準の設定である。本研究では,情報科学技術教育の視点に立ち,情報科学による数理的,論理的な思考の評価と情報技術によるプログラミングを具体化する能力の二つの観点から評価するための基準を開発し,その有効性を実践的に検証した。これにより,プログラミング教育を学校教育で実施する一助となる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (9 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 「思考,判断,表現」の学習活動を重視した授業方法に関する研究 -小学校2年生の音楽づくりの授業を通して-2019

    • Author(s)
      川島芳昭,金子舞
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践紀要

      Volume: 5

    • NAID

      120007185586

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教科指導におけるプログラミング教育の役割とその効果 -小学校社会科の授業実践を通して-2019

    • Author(s)
      川島芳昭,水嶋裕貴
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践紀要

      Volume: 5

    • NAID

      120006713688

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 情報科学の観点から評価した教員のアルゴリズム構築能力2018

    • Author(s)
      川島芳昭
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践紀要

      Volume: 4 Pages: 191-194

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] PIC-GPE組込LED発光教材を利用した小学校プログラミング教育の実践と評価方法の提案2017

    • Author(s)
      阪東哲也,川島芳昭,菊地章,加部昌凡,森山潤
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会誌

      Volume: 59 Pages: 187-197

    • NAID

      130007777106

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 系統的な学びを考慮したプログラミング教育のカリキュラムの提案 -中学校技術分野の教材開発の構想-2019

    • Author(s)
      岡田倫明,川島芳昭, 松原真理
    • Organizer
      日本産業技術教育学会 第34回情報分科会(宇都宮)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 系統的な学びを実現するための小・中学校のプログラミング教育に関する一考察 -小学校のカリキュラムの提案を通して-2019

    • Author(s)
      荒川美和子,川島芳昭
    • Organizer
      日本産業技術教育学会 第34回情報分科会(宇都宮)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教科指導におけるプログラミング教育の役割とその効果2019

    • Author(s)
      水嶋裕貴,川島芳昭
    • Organizer
      日本産業技術教育学会 第34回情報分科会(宇都宮)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] プログラミング的思考力の育成の観点から捉えた小学校カリキュラムの検討2018

    • Author(s)
      荒川美和子,川島芳昭,松原真理
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第30回関東支部大会(宇都宮)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小中の繋がりを考えたプログラミング教育のカリキュラムの検討2018

    • Author(s)
      岡田倫明,上岡惇一,川島芳昭, 松原真理
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第30回関東支部大会(宇都宮)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 認知技能を基にしたアルゴリズム学習の実践と評価2018

    • Author(s)
      川島芳昭,菊地章
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第33回情報分科会(岡山)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校生活科における絵本作りを題材としたアルゴリズム学習の実践とその成果2017

    • Author(s)
      川島芳昭,菊地章,加藤祐也
    • Organizer
      日本産業技術教育学会情報分科会
    • Place of Presentation
      ミュゼ雪小町
    • Year and Date
      2017-02-18
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校生活科における絵本づくりを題材としたアルゴリズム学習の実践とその効果2017

    • Author(s)
      川島芳昭,菊地章,加藤祐也
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第32回情報分科会(上越)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 幼・小連携を図る拡張現実技術を用いた絵本教材の構想2016

    • Author(s)
      川島芳昭,加藤祐也
    • Organizer
      日本産業技術教育学会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2016-08-27
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 小・中・高等学校プログラミング教育(仮称)2019

    • Author(s)
      編者:一般社団法人日本産業技術教育学会 第2章 川島芳昭,菊地章,第8章 阪東哲也,川島芳昭,森山潤,菊地章
    • Publisher
      (一財)九州大学出版会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi