• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Learners Generating Examples Strategy in Mathematics Learning

Research Project

Project/Area Number 16K04687
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

Kawauchi Mitsunobu  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (50737624)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords学習者がつくる例 / example space / 数学的概念の形成 / 平方根 / 格子平面 / 数学的概念の例 / 例の質 / 無理数 / 一次関数 / 定義 / 長方形の面積 / 平方根の導入教材 / 素地指導 / 概念形成のための例 / 表記・表現 / 渡英調査 / 質的評価 / 統合化可能な多様性 / 数学学習
Outline of Final Research Achievements

The aim of this study was to construct teaching strategies from a new perspective on "learners generate examples of mathematical concepts" in mathematics learning. As results, I found that "the learners-generated examples have varieties that can be integrated." "When evaluating the quality of an example, it is a prerequisite to determine whether the example is 'example for' or 'example of'." "How to develop the learner's example space is one of the important points in learning instruction." In addition to these, I have developed teaching materials for the concept formation of the square root.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果には,数学教育学の研究領域の1つとなる,LGEs(Learners Generating Examples)教授方略に対して,新たな視点を与えたことに学術的意義がある。この教授方略に関しては,イギリス,カナダ,イスラエルなどの研究者が今なお様々な視点で研究を積み重ねており,理論と実践の融合を図りながら教育現場での活用が十分に期待される。また,平成29年告示の小学校及び中学校学習指導要領では,算数科及び数学科の目標において,「数量や図形などの性質を見いだし統合的・発展的に考察する力」の育成が掲げられている。この点に対しても本研究の成果は示唆を与えている。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 一次関数の深い概念理解を捉える枠組みの検討 -example spaceとAPOS理論のSchemaの視点から-2019

    • Author(s)
      濵中裕明,川内充延,吉川昌慶,加藤久恵
    • Journal Title

      全国数学教育学会 数学教育学研究

      Volume: 25 Pages: 1-9

    • NAID

      40022337505

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 平方根の導入のための素地指導に関する一考察 -無理数の動的なイメージの構築を目指して-2018

    • Author(s)
      川内充延,渡邊公夫
    • Journal Title

      全国数学教育学会 数学教育学研究

      Volume: 24 Pages: 61-69

    • NAID

      130007704476

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 平方根の導入教材に関する研究2018

    • Author(s)
      川内充延,渡邊公夫
    • Journal Title

      日本教材学会 教材学研究

      Volume: 29 Pages: 91-102

    • NAID

      130008033601

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学学習における「例づくり」に関する研究 -例づくりの統合化可能な多様性-2017

    • Author(s)
      川内充延
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌 数学教育学研究

      Volume: 23 Pages: 45-53

    • NAID

      130007580612

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 数学学習におけるExample-Generationに関する研究 ~学習者がつくる数学的概念の例の質~2017

    • Author(s)
      川内充延
    • Journal Title

      近畿数学教育学会会誌

      Volume: 30 Pages: 18-25

    • NAID

      40021745784

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] The Out-In Complementary Principleの教材化 -数の拡張に応じた長方形の面積概念の形成-2019

    • Author(s)
      川内充延,渡邊公夫
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 根号を用いて表される量の概念形成を促す教材開発2019

    • Author(s)
      川内充延,渡邊公夫
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 一次関数の概念理解についての一考察 -example spaceとAPOS 理論のSchemaの視点から-2019

    • Author(s)
      濵中裕明,川内充延,吉川昌慶,加藤久恵
    • Organizer
      全国数学教育学会、第49回研究発表会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 数学学習における「例づくり」に関する研究 ~学習者がつくる数学的概念の例の質~2017

    • Author(s)
      川内充延
    • Organizer
      近畿数学教育学会
    • Place of Presentation
      同志社女子大学
    • Year and Date
      2017-02-18
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 平方根の導入のための素地指導に関する一考察 -数の動的なイメージの構築を目指して-2017

    • Author(s)
      川内充延,渡邊公夫
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 数学学習ににおける「例づくり」に関する研究 -例づくりの統合化可能な多様性-2016

    • Author(s)
      川内充延
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2016-06-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi