• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Epistemological and semiotic research on the design of mathematical lessons based on Mutual Development Model

Research Project

Project/Area Number 16K04703
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKagoshima University

Principal Investigator

YAMAGUCHI TAKESHI  鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 教授 (60239895)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords相互発達モデル / 社会的相互作用 / かけ算 / 算数・数学教育 / かけ算の筆算 / 授業改善 / 授業デザイン原理 / 認識論 / 数学的意味 / 数学的表現
Outline of Final Research Achievements

This research aims to develop the theoretical framework for designing teaching and learning process of mathematics which focuses on significant roles of social interactions: negotiation of meaning and negotiation of representation. Main findings of this research are summarized as the following two points.
Firstly, current issues of lessons of ‘multiplication’ which is taught at the third grade in the elementary school was considered in terms of ‘model of mutual development of mathematical meaning and mathematical representation (Mutual Development Model)’ proposed in the previous research. And an alternative new plan of ‘multiplication’ was also designed. Secondly, the teaching experiment based on the alternative new plan was conducted for the third graders. As the result of both qualitative analysis of the teaching experiment and the analysis of the post-test, the effectiveness of both the new plan and ‘Mutual Development Model’ were verified respectively.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

多くの教師は,授業の「練り上げ」段階における社会的相互作用の重要性を認識してはいるものの,その具体化において悩みやジレンマを抱えている。こうした課題に対して,本研究成果の学術的意義や社会的意義は,「数学的意味の協定」と「数学的表現の協定」の2つを社会的相互作用の重要な機能ととらえた上で,「相互発達モデル」に基づく具体的な授業改善を提起した点にある。本研究によって,多くの教師が苦慮している社会的相互作用に基づく授業デザインの具体的あり方を提言することが可能になる,と考えている。また,今日強調されている「言語活動の充実」に関する示唆も得ることができる,と考えている。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2018 2017

All Journal Article (1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 多世界パラダイムに基づくわり算概念の構成とその学習指導の改善に関する研究2018

    • Author(s)
      中原忠男・前田一誠・山口武志・岡崎正和・影山和也
    • Journal Title

      環太平洋大学研究紀要

      Volume: 12 Pages: 237-249

    • NAID

      120006587646

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 拡張的学習の挑戦と可能性:いまだここにないものを学ぶ(山住勝広監訳)〔第5章「学習環境と実行から活動システムと拡張的学習へ」(pp.103-118)の翻訳を担当〕2018

    • Author(s)
      山口武志
    • Total Pages
      273
    • Publisher
      新曜社
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 中学校新学習指導要領の展開・数学編〔「第2章 第1学年・関数」(pp.44-49),「第2章 第2学年・関数」(pp.84-89),「第2章 第3学年・関数」(pp.126-129)〕2017

    • Author(s)
      山口武志
    • Total Pages
      203
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784183343185
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教科教育研究ハンドブック-今日から役立つ研究手引き-(第2部第2章 質的研究としての教科教育研究,pp.50-55)2017

    • Author(s)
      山口武志
    • Total Pages
      213
    • Publisher
      教育出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi