• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Process and factor of music teachers' autonomy building in Germany

Research Project

Project/Area Number 16K04767
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Ito Shin  広島大学, 教育学研究科, 准教授 (70455046)

Research Collaborator Miyazaki Noboru  
Jasper Christiane  
Heidingsfelder Christine  
Allwardt Torsten  
Krawehl Hiroko  
Krawehl Felix  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords自律性 / 音楽科授業 / 授業づくり / プロジェクト / 継続教育 / 教師教育 / ドイツ / 創造性 / 研修 / 音楽科教師 / 力量形成 / 教師の専門性 / 教師の自律性 / 精神的成長 / シュタイナー学校 / 音楽的発達 / 器楽学習 / 音楽科教育 / 実践力 / 教育プロジェクト / ハンブルク州 / 教育学 / 教員養成 / 音楽教育学
Outline of Final Research Achievements

This study clarified how music teachers build and develop their autonomy, focusing on the process and the factors. Music teachers’ autonomy is built through collaborative/creative lesson planning and continuing education. The major factors in building autonomy are as follows: (a) to shape a manner to keep learning for autonomy, (b) to set continuing education according to their purpose/needs and to develop of a working environment, (c) to have a view of creative lesson planning with autonomy.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的意義として、ドイツの長期にわたる教員養成を基礎とした、現職の音楽科教師の力量形成の実態について、日々の授業実践の様子とそれを支える継続教育の実際の様子から実証的に明らかにしたことが挙げられる。授業の質的向上には良質の教師教育、特に実践的・実用的で持続可能な継続教育が不可欠であること、それが児童生徒の学力向上と将来的な豊かな音楽生活への参加を可能にすること、音楽科教師の自由な発想と創造的な授業づくりが教員養成に求められることを指摘できたのは、社会的意義として認められる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (4 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Christophorus Schule Hamburg/Landesinstitut fuer Lehrerbildung(ドイツ)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Rudolf Steiner Schule Hamburg Bergstedt/Christophorus Schule Hamburg(ドイツ)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] ドイツにおける音楽科教師のための継続教育―ハンブルク州教師教育・学校開発研究所の研修を中心に―2019

    • Author(s)
      伊藤真
    • Journal Title

      中国四国教育学会編 教育学研究紀要

      Volume: 64 Pages: 222-227

    • NAID

      40021869164

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] ドイツの音楽科教師の授業構成2018

    • Author(s)
      伊藤真
    • Journal Title

      中国四国教育学会編 教育学研究紀要

      Volume: 63 Pages: 284-289

    • NAID

      40021576786

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] ドイツの小学校における器楽学習―JeKiプロジェクト導入による音楽科授業の変容―2017

    • Author(s)
      伊藤真
    • Journal Title

      中国四国教育学会編 教育学研究紀要

      Volume: 62 Pages: 274-279

    • NAID

      40021171190

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] ドイツの小学校における器楽学習の特徴と意義―ハンブルク州のJeKiプロジェクトの事例から―2017

    • Author(s)
      伊藤真
    • Journal Title

      音楽文化教育学研究紀要

      Volume: 29号 Pages: 13-22

    • NAID

      120005998184

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツにおける音楽科教員研修プログラム―ハンブルク州を中心に―2018

    • Author(s)
      伊藤真
    • Organizer
      中国四国教育学会第70回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツの器楽学習プロジェクト運営におけるニュースレターの役割2018

    • Author(s)
      伊藤真
    • Organizer
      日本音楽教育学会第49回岡山大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツの音楽科教師の授業構成2017

    • Author(s)
      伊藤真
    • Organizer
      中国四国教育学会第69回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツの器楽学習プロジェクトをとおした音楽授業の変容2016

    • Author(s)
      伊藤真
    • Organizer
      中国四国教育学会第68回大会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2016-11-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツ・ハンブルク州の小学校における器楽学習プロジェクトの指導者研修2016

    • Author(s)
      伊藤真
    • Organizer
      日本教科教育学会第42回全国大会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2016-10-23
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツの小学校における器楽学習プロジェクト―音楽学習の枠組みと特徴―2016

    • Author(s)
      伊藤真
    • Organizer
      日本音楽教育学会第47回横浜大会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツの子どもの今日的状況と音楽教育2016

    • Author(s)
      伊藤真
    • Organizer
      国際幼児教育学会第37回大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Funded Workshop] シュタイナー音楽教育講演会 音楽をめぐる子どもの精神的成長と教師の創造性2017

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi