• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Review of the framework for forming the concept of figures of children and curriculum development

Research Project

Project/Area Number 16K04783
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionMeiji Gakuin University

Principal Investigator

TSUJI Hiroko  明治学院大学, 心理学部, 准教授 (20374754)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords動的幾何環境(DGE) / 図形の教授・学習 / 点の自由度 / カリキュラム開発 / 関係概念 / 作図 / 動的幾何環境(DGE) / 高さ / 動的幾何ソフト / 図形 / 空間認識 / 構成要素の位置関係 / カリキュラム構成・開発 / 関係概念の形成 / ICT活用 / 特別支援教育
Outline of Final Research Achievements

From the questionnaire survey, it is clear that there is a current problem in the recognition of geometric figures of children and students at the compulsory education stage. The effect of using dynamic geometry environment is expected for this problem. On the other hand, it became clear that, in order to verify the effect of DGE utilization, it is necessary to have a framework to describe how learner's perception of geometrical figures changes based on the interpretation of drawings in DGE .
Based on the above, this study theoretically developed a framework that introduced the concept of "degree of freedom of points". Next, we examined and improved the framework by surveying tasks for geometric construction at DGE for university students. The future task is to conduct an empirical study for children in the compulsory education stage.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「教育の情報化」の動向において,「各教科等の学びにどのようにテクノロジーを活用すれば学びが深まるのか,どのように授業でのテクノロジー活用を進めていくべきかが不明確であり,学習指導要領との関係も不明確である」などが指摘されており,数学教育も同様である.本研究の成果は,これらの課題に対する解決を示唆するものである.特に現在の小学校における図形への帰納的なアプローチを生かしつつ,中学校での図形の性質についての幾何学的な探究活動におけるDGEの具体的な利用に向けた提案への基礎になる.よって本研究 は,数学教育におけるテクノロジー利用の現状の改善に対する貢献が期待されることから,意義があると考える.

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 5 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 動的幾何環境GeoGebraにおける作図活動に関する考察-「点の自由度」の概念に焦点をあてた分類枠組みの提案と検証-2019

    • Author(s)
      辻宏子
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 43(2)

    • NAID

      130007676159

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 児童・生徒の「高さ」の理解に関する考察(2)-平面図形の求積問題に関する横断的調査より-2018

    • Author(s)
      辻宏子
    • Journal Title

      心理学部紀要

      Volume: 28 Pages: 59-70

    • NAID

      120006465151

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] フィンランドの算数科・数学科カリキュラムに関する考察 ―汎用的コンピテンスに焦点を当てて―2017

    • Author(s)
      小野塚葵・辻宏子
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 41(4) Pages: 425-437

    • NAID

      130006322333

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] フィンランドの算数科教科書に関する一考察2017

    • Author(s)
      小野塚葵・辻宏子
    • Journal Title

      平成29年度日本科学教育学会第5回研究会報告書

      Volume: 32(5) Pages: 117-120

    • NAID

      130007387618

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 児童・生徒の「高さ」の理解に関する考察-平行四辺形の求積問題に関する横断的調査より-2017

    • Author(s)
      辻宏子
    • Journal Title

      心理学紀要

      Volume: 27 Pages: 23-33

    • NAID

      120006240543

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] フィンランドの算数科カリキュラムに関する一考察―Transversal Competence に注目して―2016

    • Author(s)
      小野塚葵・辻宏子
    • Journal Title

      平成28年度日本科学教育学会第4回研究会研究報告

      Volume: 31(4) Pages: 9-14

    • NAID

      130006655953

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] フィンランドの算数科カリキュラムに関する一考察―Transversal Competence に注目して―2016

    • Author(s)
      小野塚葵・辻宏子
    • Organizer
      平成28年度第4回日本科学教育学会研究会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2016-12-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] フィンランドの算数科・数学科カリキュラムに関する一考察2016

    • Author(s)
      小野塚葵・辻宏子
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分(大分県大分市)
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi