• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of teaching materials and teaching methods for developing meta-cognitive abilities based on general-purpose logical thinking skills

Research Project

Project/Area Number 16K04798
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHakodate National College of Technology

Principal Investigator

Shimogoori Akio  函館工業高等専門学校, 一般系, 教授 (00636392)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 伊藤 恵  公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 准教授 (30303324)
大場 みち子  公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 教授 (30588223)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords汎用的論理思考 / メタ認知 / 創造性 / 汎用論理的思考 / 集団創造性 / 実践的省察 / 多重知能理論 / Entry Points / プログラミング / 論理的文章 / 論理力 / 言語能力 / トゥールミンモデル / 批判的思考力 / 思考の可視化 / プログラミング的思考 / 汎用的論理的思考力
Outline of Final Research Achievements

It was identified that logical power and general-purpose logical thinking power, which are commonly used in mathematics, Japanese language, and programming, are in information processing operations that connect segmented words by meaning and linkage. In order to develop the process while metacognitive, we examined how to develop creativity beyond constraints by connecting logic and how to visualize it based on general-purpose logical thinking.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

論理的思考を批判的思考を形成する1つの思考とすれば、創造性と批判的思考という力量について共通認識(言語)を構築する契機となるとともに、有効な教育方法的知見を示すことができるかを検討する上で、汎用性をもつ教授法のモデル化を進めることにつながる。その延長上で、段階的力量形成モデルの構築とともに、創造性と批判的思考の形成において鍵となる要素・概念や効果的な教育的介入の方法の整理などが期待できる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 数学を基盤とした創造性の開発に関する一考察2018

    • Author(s)
      下郡啓夫、坪田康
    • Journal Title

      信学技報

      Volume: vol. 117 Pages: 97-101

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] プログラミング行動の測定と分析に関する一考察2017

    • Author(s)
      大場みち子、山口琢
    • Journal Title

      情報処理学会研究報告, CE, [コンピュータと教育],

      Volume: CE-140

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 論理的文章作成力とプログラミング力との関係分析2017

    • Author(s)
      大場みち子, 伊藤恵, 下郡啓夫, 薦田憲久
    • Journal Title

      情報処理学会研究報告, CE, [コンピュータと教育],

      Volume: CE-140 Pages: 8-15

    • NAID

      170000149319

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] グループによる創造性についての一考察2017

    • Author(s)
      下郡啓夫、山本けい子
    • Journal Title

      平成29年度工学教育研究講演会講演論文集

      Volume: CE-140 Pages: 608-609

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 下郡啓夫,白川隆朋,山田悠貴,鈴木恵二,大場みち子2018

    • Author(s)
      学習評価の4つのタイプに着目した、キャリア意識と思考力の総合評価
    • Organizer
      教育システム情報学会2019年度第1回研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 高専におけるイノベーション人材育成について2018

    • Author(s)
      下郡啓夫
    • Organizer
      第25回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 芸術表現の教授法開発の一考察2018

    • Author(s)
      下郡啓夫,上條雅雄,有賀三夏
    • Organizer
      情報コミュニケーション学会第16回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学と国語の論理的思考力との関係の分析 (思考と言語)2018

    • Author(s)
      下郡啓夫, 大場みち子
    • Organizer
      電子情報通信学会思考と言語研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] A Study on Evaluation of STEAM Learning2018

    • Author(s)
      Akio Shimogohri
    • Organizer
      JAIST STEAM SYMPOSIUM - International Symposium on STEAM Learning
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] COMPUTATIONAL THINKING FOR ELEMENTARY SCHOOL IN JAPAN AND ART THINKING2018

    • Author(s)
      Akio Shimogoori、MInatsu Ariga、Yukari Nagai
    • Organizer
      The 13th International Conference on Knowledge, Information and Creativity Support
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] プログラミング的思考の一考察2017

    • Author(s)
      下郡啓夫,伊藤恵, 大場みち子
    • Organizer
      日本教育メディア学会2016年度第2回研究会
    • Place of Presentation
      信州大学教育学部(長野県長野市)
    • Year and Date
      2017-03-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミング教育のためのメモ用紙活用における電子ペーパー利用の試み2017

    • Author(s)
      伊藤恵, 椿本弥生, 白石陽, 奥野拓
    • Organizer
      教育システム情報学会2016年度第5回研究会
    • Place of Presentation
      愛媛大学城北キャンパス 愛大ミューズM32,M33(愛媛県松山市)
    • Year and Date
      2017-01-07
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] グループ学習に関する数理的分析方法の一考察2017

    • Author(s)
      下郡啓夫,山本けい子
    • Organizer
      教育システム情報学会 2017年度 第1回研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] イノベーション人材育成における「問い」の重要性2017

    • Author(s)
      下郡啓夫
    • Organizer
      イノベーション教育学会第5回年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 音感受と多重知能理論:環境、人とのコミュニケーションの在り方と創造性2017

    • Author(s)
      下郡啓夫,吉永早苗,有賀三夏
    • Organizer
      日本ビジネスコミュニケーション学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 創造性と5つの思考回路 -『世界算数』から思考力評価テスト開発へ -2017

    • Author(s)
      下郡啓夫,横井浩子,渡邊一弘
    • Organizer
      日本アクティブラーニング学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi